Комітет з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки провів круглий стіл на тему: «Впровадження конкурентних інструментів закупівлі «зеленої» енергії в Україні».

16 березня 2018, 15:09

У заході взяли участь народні депутати України, Міністр екології та природних ресурсів України Остап Семерак, заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Наталія Бойко, т.в.о. директора “НЕК “Укренерго” Всеволод Ковальчук, Голова Держенергоефективності Сергій Савчук, Директор ДП “Енергоринок” Юрій Гнатюк, представники НКРЕКП, Секретаріату Енергетичного Співтовариства, ЄБРР, IFC, дипломатичних місій в Україні, ЗМІ та громадськості.

Під час круглого столу обговорювалися нові підходи до стимулювання виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії.

 

Перший заступник голови Комітету Олександр Домбровський, відкриваючи засідання, зазначив: «Нині в Україні діє законодавство, в якому чітко прописана норма «зеленого тарифу» терміном до кінця 2029 року, і в умовах якого певними темпами розвивається «зелена енергетика». Але світ змінюється, і в багатьох країнах нині використовуються різні конкурентні моделі та механізми закупівлі «зеленої» енергії. Зокрема, великої популярності завдяки своїй ефективності набули аукціонні механізми підтримки ВДЕ, і така модель використовується вже в 70 країнах. Аукціонні інструменти закупівлі енергії дають можливість зменшити фінансове навантаження на енергетичний ринок та водночас сприяють продовженню розвитку «зеленої енергетики».

«Технічний стан українських ТЕС та ТЕЦ є критичним, адже близько 80% енергоблоків знаходяться на межі фізичного зносу. Водночас в Україні - доволі скромні показники введення нових потужностей об’єктів відновлюваної енергетики. У 2017 році в загальній структурі генерації електричної енергії частка відновлюваної енергетики (без урахування великої гідроенергетики) становила 1,48%, але в структурі вартості електричної енергії її частка становить близько 7,5%. Аукціонна форма підтримки розвитку ВДЕ, яка нині діє в багатьох країнах світу, дасть можливість оптимізувати фінансове навантаження на енергетичний ринок та забезпечить збільшення обсягів інвестицій в українську енергетику для заміщення зношених потужностей – новими «зеленими», - наголосив Олександр Домбровський. Він зауважив, що «в жодному разі не йдеться про скасування «зеленого тарифу» для об’єктів, які вже працюють, він прописаний в законодавстві і діятиме до кінця 2029 року». Сьогодні ми почали обговорення надзвичайно важливої теми, адже хочемо вдосконалити чинні правила – зробити їх кращими, додав Перший заступник голови Комітету.

Народний депутат України – Голова підкомітету з питань електроенергетики та транспортування енергії Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Лев Підлісецький поінформував, що за результатами консультацій з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, напрацьовані пропозиції щодо підготовки концепції внесення змін до законодавства в частині запровадження конкурентних механізмів закупівлі «зеленої» енергії з ВДЕ, які передбачають наступне:

-              зміни в законодавстві щодо стимулювання виробництва «зеленої енергії» не будуть мати ретроспективного характеру;

-              PrePPA укладатимуться на умовах чинного на день укладення договору законодавства, навіть якщо введення об’єкта відбудеться протягом 3 років з моменту укладення PrePPA;

-              передаватиметься щорічний продаж квот на генерацію електроенергії з енергії сонця та вітру;

-              щодо генерації електричної енергії з використанням інших видів ВДЕ передбачається застосування чинних механізмів стимулювання без змін;

-              в аукціонах обов’язково беруть участь всі об’єкти вітрової генерації більше 10 МВт, сонячної генерації – більше 5 МВт. Об’єкти меншої потужності можуть за бажанням брати участь в аукціоні або отримати передбачений Законом «зелений» тариф, який діє до кінця 2029 року;

-              з моменту переходу на аукціони всі PrePPA (крім 5 МВт сонячної генерації, та 10 МВт вітрової генерації) укладаються на конкурентних засадах – за результатом аукціону;

-              ціна не може бути більшою за відповідний «зелений» тариф на момент проведення аукціону;

-              терміни дії PrePPA: для об’єктів генерації електроенергії  з використанням енергії сонячного випромінювання – 2 роки, для об’єктів генерації електроенергії з енергії вітру – 3 роки;

-              термін дії підтримки – 15 років з моменту укладання РРА, амортизація активів – 15 років;

-              виконання учасниками аукціонів своїх зобов’язань забезпечується банківською гарантією (20% вартості планового (середньостатистичного) річного відпуску генерованої електричної енергії за ціною первинної пропозиції на аукціоні). Банківська гарантія повертається: у разі програшу на аукціоні, після укладання РРА. Передбачається можливість продовження терміну дії гарантії на 1 рік з її п’ятикратним збільшенням. У випадку невиконання зобов’язань за проектом будівництва генеруючої потужності – банківська гарантія не повертається (кошти стягуються в дохід Гарантованого покупця);

-              розмір квоти визначається Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства енергетики та вугільної промисловості України за результатами консультацій з оператором системи передачі («НЕК «Укренерго»). Організатор аукціонів – Гарантований покупець, який здійснює свою діяльність до 2048 року. Відповідальність за небаланси – повна, з моменту існування ліквідного внутрішньодобового ринку. Внутрішньодобовий ринок вважається ліквідним через 1 рік з моменту початку його функціонування. Підтримка буде надаватись у вигляді тарифу або контракту на різницю;

-              НКРЕКП не встановлює "зелені" тарифи. Договори купівлі-продажу електричної енергії по "зеленому" тарифу підписуються з Гарантованим покупцем за тарифом, визначеним згідно із формулою, передбаченою Законом. Встановлення «зеленого» тарифу не потребує застосування процедури обговорення, передбаченої Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»;

-              передбачається з 01.01.2019 року зниження рівня «зеленого» тарифу для об’єктів генерації електричної енергії з енергії сонячного випромінювання на 30%, для об’єктів генерації електричної енергії з енергії вітру – на 10%;

-              Selfconsumption – в межах власного споживання, потужності приєднання, для всіх категорій споживачів, не більше 500 кВт). Дата запровадження зазначених змін з 01.01.2019 року.

Остап Семерак детально зупинився на проекті з будівництва сонячних електростанцій в зоні відчуження Чорнобильської АЕС. Він зазначив, що уряд Франції надасть фінансову і технічну допомогу Україні для розробки цього проекту. 19 березня ц.р. будуть презентовані результати досліджень щодо техніко-економічного обґрунтування проекту.

Національна енергетична компанія "Укренерго" до жовтня розробить схему розвитку електромережної інфраструктури в зоні відчуження для забезпечення підключення майбутніх потужностей сонячної енергетики в обсязі до 1200 МВт.

Як наголосив Остап Семерак важливо не змінювати «правила гри» для інвесторів, дешева земля і близькість енергетичних мереж роблять Чорнобиль особливо привабливим, хоча західні інвестори не поспішають – існують проблеми з безпекою, а також з бюрократією.

Очільник “НЕК “Укренерго” Всеволод Ковальчук, вважає одним із головних підходів до стимулювання виробництва енергії з ВДЕ перехід від «зелених» тарифів до механізму аукціонів для об'єктів відновлюваної енергетики.  Як зазначив пан Ковальчук: нормативний обсяг резервів в ОЕС України має бути 650 МВт. Планові коливання виробітку потужності ВДЕ в обсязі до 450 МВ. Мають враховуватися при формуванні добового графіку. 3000 МВт – той рівень потужності ВДЕ, який зможе прийняти енергосистема без суттєвих змін у структурі ОЕС. Це буде досягнуто у грудні 2019 року. Збільшення встановленої потужності ВДЕ до 7426 МВт, згідно виданих ТУ на приєднання, призведе до зменшення бази АЕС на 5750 МВт та збільшення бази ТЕС на 2800 МВт. Це суперечить курсу на декарбонізацію української енергетики. Єдиний шлях – вводити електростанції швидкодіючого мобільного резерву (газопоршневі станції, ГАЕС) потужністю до 3000 МВт. Це збільшить базове навантаження АЕС до 6500 МВт при роботі ТЕС на рівні 1500 МВт (при цьому частина ТЕС буде зупинена).

Голова Держенергоефективності Сергій Савчук звернув увагу на те, що нове законодавство щодо конкурентного ціноутворення на електричну енергію з ВДЕ доцільно впроваджувати лише після досягнення Україною зобов’язання до 2020 року рівня 11 відсотків енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії в загальній структурі енергоспоживання країни.

Директор ДП «Енергоринок» Юрій Гнатюк зазначив, що чутливим питанням для енергоринку є відповідальність за небаланси при фактичному зростанні виробництва електроенергії з ВДЕ. Якщо доля електричної енергії виробленої з ВДЕ за короткий період збільшиться до 5 відсотків, то це буде значно вплине на інших учасників ринку, які будуть змушені платити за створений небаланс.

Представник Секретаріату Енергетичного Співтовариства пані Річтер Марія-Терезія у своїй презентації висвітлила основні зауваження та пропозиції Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо впровадження конкурентного механізму ціноутворення на електроенергію з ВДЕ в Україні. Презентація базувалась на проекті Керівництва щодо конкурентного відбору та схем підтримки ВДЕ, що розроблений ЕБРР та Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Пані Марія-Терезія наголосила на важливості зміни чинних схем підтримки на користь механізму аукціонів.

Заступник директора ЄБРР в Україні Марина Петров підкреслила, що зміна законодавства щодо переходу від «зелених» тарифів до механізму аукціонів для об'єктів відновлюваної енергетики певної потужності є на часі.  Способи стимулювання ВДЕ змінюються. В сучасному світі найбільш адекватним вважається механізм аукціонів, а не «зелений» тариф, який сьогодні застосовується в Україні. Правильним є зберегти «зелений» тариф для тих електростанцій які вже працюють. В той же час для нових проектів доцільно розробити більш прогресивний механізм стимулювання. Запуск механізму аукціонів в кінцевому підсумку призведе до зниження навантаження ВДЕ на тарифи. І це є ключовим для розвитку ВДЕ.

Підбиваючи підсумки Олександр Домбровський зазначив, що концепція, представлена Л. Підлісецьким, буде розміщена на веб сторінці Комітету для надання пропозицій і зауважень громадськістю та заінтересованими сторонами і в квітні 2018 року на основі цієї концепції з урахуванням наданих пропозицій буде розроблено законопроект щодо запровадження аукціонного механізму для ВДЕ.