Комітет підтримав законопроект 5322, який дозволить імплементувати Регламент ЄС №1227/2011 (REMIT)

16 грудня 2021, 16:27

Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг на засіданні 15 грудня прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України підтримати законопроект 5322 про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках в першому читанні за основу.

За висновками представників USAID Проекту енергетичної безпеки, Енергетичного Співтовариства та Групи підтримки України в Європейській Комісії, законопроект 5322 виявився набагато ближчим до Регламенту REMIT за суттю та змістом, ніж обидві версії раніше зареєстрованого Верховною Радою проекту Закону 4503 та 4503-д.

  Дін Вайт, Керівник USAID Проекту енергетичної безпеки в своєму листі до Голови Комітету висловив принципову підтримку законопроекту 5322, водночас зазначивши, що ані законопроєкт 4503, ані його дещо оновлена версія 4503-д не відповідають Регламенту REMIT у повній мірі.







Артуром Лорковскі, новообраний директор Секретаріату Енергетичного Співтовариства в листі до Голови Комітету також підтримує проекту Закону 5322 та наголошує на якомога швидшому його прийнятті Верховною Радою: «З ухваленням проекту Закону 5322 Україна імплементує Регламент REMIT в українське законодавство та виконає взяті на себе зобов'язання», - з листа Артура Лорковскі.





Рута Балтаузе, експерт з питань енергетики Групи підтримки України в Європейській Комісії під час виступу на засіданні Комітету заявила: «Для інтеграції українських та європейських енергетичних ринків законопроект 5322 є ключовим. Ми розглянули усі запропоновані Україною законопроекти і висловлюємо свою підтримку законопроекту 5322».





Україна, як сторона Енергетичного Співтовариства, маючи ціль синхронізувати свою енергосистему з континентальною енергосистемою Європи (ENTSO-E), взяла на себе зобов’язання імплементувати Регламент ЄС № 1227/2011 від 25 жовтня 2011 року щодо доброчесності та прозорості оптових енергетичних ринків (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency, далі – Регламент REMIT) в його адаптованій редакції.

Регламент вимагає від держав, які є членами Європейського Союзу або сторонами Енергетичного Співтовариства, встановити на національному рівні такі вимоги та правила, що забезпечать прозорість та цілісність оптового енергетичного ринку.

Відповідно до Регламенту, вимоги та правила, що встановлюються країнами, повинні бути гармонізованими між собою, а підходи до виявлення та подолання зловживань учасників на оптових енергетичних ринках - узгодженими.

З одного боку, для України імплементація основних положень Регламенту REMIT важлива для приведення національного законодавства до єдиної європейської системи правил роботи оптових енергетичних ринків. З іншого боку, це ще один антиолігархічний закон спрямований проти зловживань на оптових ринках природного газу та електричної енергії. Адже ключові положення Регламенту REMIT вимагають створення додаткової нормативно-правової бази, яка перешкоджатиме учасникам ринку маніпулювати цінами на енергоресурси та використовувати своє монопольне становище.

 Ключові положення Регламенту REMIT:

1. Звітування. Учасники енергетичного ринку, які проводять операції з оптовими енергетичними продуктами, повинні надавати Регулятору (у випадку Украіїни – Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), за єдиними правилами / процедурами, стандартами і електронними формами звітування та за допомогою зареєстрованих механізмів звітності (Registered Reporting Mechanisms), інформацію щодо господарсько-торговельних операцій (трансакцій - transactions), включаючи пропозиції (заявки на торги – orders to trade), з оптовими енергетичними продуктами (trade data), а також інформацію про потужність та використання установок для виробництва, зберігання, передачі або споживання електроенергії чи природного газу тощо (fundamental data).

2. Розкриття інсайдерської інформації. Учасники енергетичного ринку повинні ефективно та своєчасно розкривати інсайдерську інформацію стосовно себе та своєї материнської компанії і афілійованих підприємств на централізованій платформі. В Європейському Союзі з 1 січня 2021 року компанії повинні повідомляти свою інсайдерську інформацію відповідно до Регламенту REMIT через єдину платформу Inside Information Platform.

3. Розслідування та санкції. НКРЕКП повинна мати повноваження проводити розслідування дій учасників ринку та інших відповідних осіб, які мають ознаки маніпулювання та/або ознаки спроби маніпулювання на енергетичних ринках, а також ознаки торгівлі на основі інсайдерської інформації, та застосовувати відповідні штрафні санкції. Штрафні санкції, передбачені за правопорушення, повинні бути ефективними, стримуючими та пропорційними, відображати характер, тривалість та тяжкість правопорушення, шкоду, заподіяну споживачам, та потенційні вигоди від торгівлі на основі інсайдерської інформації та маніпуляцій на ринку.

4. Співпраця регуляторів. Регламент REMIT передбачає скоординований підхід до боротьби зі зловживаннями на оптових енергетичних ринках, що охоплює як товарні ринки, так і ринки деривативних контрактів, при цьому співпрацювати повинні передусім національний регуляторний орган та компетентний фінансовий орган а, у відповідних випадках, також і національний орган з питань конкуренції. При цьому, національний регуляторний орган, компетентний фінансовий орган та національний орган з питань конкуренції можуть встановлювати відповідні форми співпраці з метою: а) забезпечення ефективного й результативного розслідування, б) забезпечення та сприяння узгодженому і послідовному підходу до розслідування та відповідних судових процесів, та в) забезпечення виконання в цілому Регламенту REMIT та відповідного законодавства у сфері фінансових інструментів і конкуренції. Отже, як мінімум, НКРЕКП, НКЦПФР та АМКУ мають узгодити спільне рішення щодо юрисдикції моніторингу та розслідування справ, якщо вони одночасно підпадають під дію різних законів, зокрема, щодо дій з укладення (чи наміром укласти) деривативних контрактів з оптовими енергетичними продуктами, щодо антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання та зловживання монопольним (домінуючим) становищем.