ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

про діяльність Комітету Верховної Ради України

з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки VI скликання ( 2007 – 2012 р.р.)

 

Комітет був утворений 4 грудня 2007 року (Постанова Верховної Ради України N 4-VI від 4 грудня 2007 року).

Постановою Верховної Ради України N 25-VI від 26 грудня 2007 року «Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України шостого скликання та обрання голови, першого заступника, заступників голови, секретаря та членів Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації» визначені члени Комітету:

 

Голова Комітету - Мартиненко Микола Володимирович, фракція Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА".

 

Заступники Голови Комітету:

перший заступник голови Комітету - Тітенко Сергій Михайлович, фракція Партії регіонів (повноваження народного депутата Тітенка С.М. достроково припинено згідно з Постановою ВР N 2140- від16.04.2010 р.);

перший заступник голови Комітету - Кунченко Олексій Петрович, фракція Партії регіонів (Постанова ВР № 2177-VI від 3.05.2010 р.);

заступник голови Комітету - Бойко Юрій Анатолійович, фракція Партії регіонів (повноваження народного депутата Бойка Ю.А. достроково припинено згідно з Постановою ВР N 1977-VI від 11.03.2010 р.);

заступник голови Комітету - Романюк Микола Прокопович, фракція Партії регіонів (Постанова ВР № 2177-VI від 3.05.2010 р.);

заступник голови Комітету - Волинець Михайло Якович, фракція "Блок Юлії Тимошенко".

 

Секретар Комітету - Зарубінський Олег Олександрович, фракція "Блок Литвина" (з 26.12.2007 р. по 23.12.2008 р.).

 

Члени Комітету:

Богдан Руслан Дмитрович - фракція "Блок Юлії Тимошенко";

Глущенко Ігор Миколайович - фракція Партії регіонів;

Гудима Олександр Миколайович - фракція "Блок Юлії Тимошенко";

Гуменюк Ігор Миколайович - фракція Партії регіонів;

Данілов Віталій Богданович - фракція "Блок Юлії Тимошенко";

Деркач Андрій Леонідович - фракція Партії регіонів;

Дубовой Олександр Федорович - фракція "Блок Юлії Тимошенко";

Іванющенко Юрій Володимирович - фракція Партії регіонів;

Корж Павло Петрович - фракція Партії регіонів;

Костенко Юрій Іванович - фракція Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА";

Мармазов Євген Васильович - фракція Комуністичної партії України;

Пашинський Сергій Володимирович - фракція "Блок Юлії Тимошенко";

Прутник Едуард Анатолійович - фракція Партії регіонів (з 23.02.2012 р.);

Стецьків Тарас Степанович - фракція Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА";

Селіваров Андрій Борисович - фракція Партії регіонів (з 26.12.2007 р. по 23.02.2012 р.);

Тополов Віктор Семенович - фракція Блоку "НАША УКРАЇНА - НАРОДНА САМООБОРОНА";

Тулуб Сергій Борисович - фракція Партії регіонів (повноваження народного депутата Тулуба С.Б. достроково припинено згідно з Постановою ВР N 2145-VI від 16.04.2010 р.);

Турманов Віктор Іванович - фракція Партії регіонів;

Черкаський Ігор Борисович - фракція "Блок Юлії Тимошенко" (повноваження народного депутата Черкаського І.Б. достроково припинено згідно з Постановою ВР N 308-VI від 23.05.2008 р.).

 

Секретаріат Комітету складається з 14 працівників і є структурним підрозділом Апарату Верховної Ради України.

Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки здійснює законопроектну роботу, готує, попередньо розглядає питання, віднесені до повноважень Верховної Ради України, та виконує контрольні функції у наступних сферах відання (Постанова Верховної Ради України N 4-VI від 4 грудня 2007 року):

·        розвиток паливно-енергетичного комплексу, вугільної, газової, нафтової, нафтопереробної промисловості та електроенергетики;

·        розвиток ядерної енергетики та ядерної безпеки;

·        функціонування ринків енергії та енергоносіїв;

·        транспортування енергії та енергоносіїв;

·        енергозбереження;

·        нетрадиційні та відновлювані джерела енергії.

 

Тому основними напрямами роботи Комітету були:

·        Формування цілісної та дієвої системи управління та регулювання в паливно-енергетичному секторі, розвиток конкурентних відносин на ринках енергоносіїв;

·        Поступова лібералізація та розвиток конкурентних відносин на ринках енергоресурсів і ринків пов'язаних послуг;

·        Створення передумов для істотного зменшення енергоємності економіки за рахунок впровадження нових технологій, прогресивних стандартів, сучасних систем контролю, управління й обліку, транспортування та споживання енергетичних продуктів і розвитку ринкових механізмів стимулювання енергозбереження;

·        Збільшення видобутку та виробництва власних енергоресурсів з урахуванням економіки видобування, а також збільшення обсягів енергії та енергопродуктів, видобутих із нетрадиційних і відновлюваних джерел енергії;

·        Диверсифікація зовнішніх джерел поставок енергетичних продуктів;

·        Досягнення збалансованості економічно обгрунтованої цінової політики відносно енергетичних продуктів, яка повинна забезпечити покриття видатків на їх виробництво й доставку до кінцевого споживача, а також створення відповідних умов для надійного функціонування та сталого розвитку підприємств ПЕК;

·        Створення умов для залучення до ПЕК приватних інвестицій, нових технологій і сучасного досвіду ефективної роботи;

·        Нормативно-правове забезпечення реалізації цілей розвитку ПЕК України з урахуванням наявного внутрішнього законодавчого поля, численних зобов'язань, передбачених міжнародними договорами, а також вимогами європейського енергетичного законодавства.

 

Значна увага приділялась питанням стратегії розвитку паливно-енергетичного комплексу. Протягом скликання завершено громадське обговорення положень проекту нової редакції Енергетичної стратегії України до 2030 року, у тому числі під час круглих столів, влаштованих Комітетом. 12.01.2011 року проведено парламентські слухання “Про стан та перспективи видобутку вуглеводнів в Україні та запровадження державної монополії на цю діяльність”.

Вдосконалено законодавчий механізм підвищення ефективності та стабілізації роботи газовидобувних підприємств на шельфі Чорного та Азовського морів, здійснено реальні кроки по впровадженню спеціального механізму погашення заборгованості, яка виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії у минулі роки.

За звітний період Комітетом було проведено 94 засідання, на яких розглянуто 412 питань (у тому числі 6 по контролю за виконанням законів і постанов). За поданням Комітету Верховною Радою України прийнято в цілому 44 закони України та 5 постанов Верховної Ради України.

 

Всього проведено засідань

94

Всього розглянуто питань

412

Подано на розгляд ВРУ з висновками головного комітету

197

Подано висновків до головного комітету

96

Розглянуто листів, звернень та запитів на інформацію

6662

Проведено конференцій, семінарів, «круглих столів», засідань робочих груп

75

 

За звітний період доповнено та вдосконалено законодавчі акти по всіх галузях паливно-енергетичного комплексу :

 

Закони про внесення змін до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" №670-VI від 16.12.2008 р. та №2940-VI від 13.01.2011 р. продовжують до 31.12.2012 року дію Закону та створюють умови для погашення підприємствами паливно-енергетичного комплексу заборгованості, яка утворилась внаслідок несплати споживачами за енергоносії, забезпечують привабливий економічний та фінансовий стан підприємств паливно-енергетичного комплексу, розвиток енергетичного сектора та запобігання “штучному” банкрутству підприємств.

Основною метою законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо плати за приєднання до мереж суб'єктів природних монополій» №5021-VI від 22.06.2012 р. є забезпечення на законодавчому рівні основних засад приєднання замовників до мереж суб'єктів природних монополій.

Законопроект передбачає окремі порядки приєднання до електричних мереж в залежності від типу електроустановок замовників. Передбачається також окремий порядок приєднання об’єктів електроенергетики, які виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії. Також, вносяться зміни до базового Закону «Про засади функціонування ринку природного газу», якими передбачено врегулювання питання проектування, капітального будівництва, приєднання, експлуатації складових ЄГТСУ.

Врегульовано питання власності газових мереж, які новозбудовані або реконструйовані за рахунок плати за приєднання, а саме: після приєднання такого об’єкта він є власністю газотранспортного або газорозподільного підприємства.

Законом України №4521-VI від 15.03.2012 р. «Про внесення зміни до статті 22 Закону України "Про теплопостачання" щодо передачі майна, що використовується для вироблення теплової енергії (об'єктів теплопостачання)» передбачається, що у разі припинення юридичної особи - суб'єкта господарювання, діяльність якого пов’язана з постачанням споживачам теплової енергії, передачі теплогенеруючого обладнання на підставі договору оренди, концесії, лізингу, управління тощо орган, який прийняв відповідне рішення, в обов’язковому порядку вирішує питання щодо погашення заборгованості такого суб’єкта перед енерго- та газопостачальниками.

 

Значно вдосконалено спеціальне галузеве законодавство.

        

У вугільній галузі:

 

Прийнято Закон України «Про підвищення престижності шахтарської праці», №345-VI від 02.09.2008 р., яким передбачено соціальні гарантії, що стосуються забезпечення життєвого рівня шахтарських родин, гідної оплати праці та пенсійного забезпечення шахтарів, створення мотивації у молодого покоління до одержання шахтарських професій.

З метою його удосконалення прийняті два закони про внесення змін до Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці". Законом №1564-VI від 25.06.2009 р. надані однакові соціальні гарантії для всіх категорій працівників у вугільній галузі і на діючих та ліквідованих вугледобувних підприємствах при отриманні вугілля на побутові потреби. Законом №5082-VI від 05.07.2012 р. запроваджено дії правової норми щодо особливості здобуття освіти стосовно осіб, які є дітьми шахтарів, на яких поширюється дія Закону України “Про підвищення престижності шахтарської праці”.

Комплексною метою прийняття Закону України №3687-VI від 08.07.2011 р. «Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності» є підвищення конкурентоспроможності вугілля як товарної продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках, поліпшення фінансово-економічного стану підприємств паливно-енергетичного комплексу, поступове до повного припинення зниження витрат державного бюджету на вугільну промисловість, залучення інвестицій та здійснення технічного переоснащення, модернізації та належного фінансування підприємств паливно-енергетичного комплексу, забезпечення надійного і безпечного функціонування об’єктів паливно-енергетичного комплексу, які передані в оренду чи концесію, дотримання екологічної безпеки та охорони праці на належному рівні, підвищення соціальних стандартів та стабільна і своєчасна виплата заробітної плати, недопущення нарощування заборгованості із заробітної плати та запровадження дієвого механізму погашення вже існуючої заборгованості без залучення коштів Державного бюджету.

Законом України №3572-VI від 05.07.2011р. «Про внесення змін до статей 43 та 48 "Гірничого Закону України" вирішено питання забезпечення соціальних прав сімей померлих пенсіонерів, які отримують пенсії у зв'язку із втратою годувальника.

 

У нафтогазовій галузі:

 

Прийнято Закон України «Про газ (метан) вугільних родовищ» №1392-VI від 21.05.2009 р. Законом встановлюються принципи державної політики у сфері видобування та утилізації газу (метану) вугільних родовищ, спрямованої на підвищення безпеки та ефективності експлуатації шахт, геологічного вивчення, видобування й використання газу метану вугільних родовищ, забезпечення захисту прав та інтересів усіх суб'єктів відносин, що виникають у зв'язку з виявленням запасів газу (метану) вугільних родовищ, їх промисловою розробкою та переробкою його продуктів, а також його споживачів, сприяння розвитку конкурентних відносин у цій сфері, захисту навколишнього природного середовища та диверсифікації джерел постачання енергоносіїв.

Закон встановлює також державні гарантії та особливості стимулювання діяльності у сфері видобування та утилізації газу (метану) вугільних родовищ та визначив повноваження органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у цій сфері.

 

Протягом скликання внесені зміни до Закону України "Про трубопровідний транспорт". Законом про внесення змін до Закону України "Про трубопровідний транспорт" №993-VI від 17.02.2009 р. відновлено права громадян України, які працюють в системі підприємств магістральних газопроводів, на приватизацію житлових приміщень, що перебувають на балансі відповідних підприємств.

Законом про внесення зміни до статті 7 Закону України "Про трубопровідний транспорт" №2887-VI від 23.12.2010 р. зняті обмеження, які забороняли здійснювати правочини щодо об'єктів житлового фонду, які обліковуються на балансах НАК “Нафтогаз України”, її дочірніх компаній та підприємств, а також господарських товариств, контрольні пакети акцій яких передано до статутного фонду НАК “Нафтогаз України”.

Законом про внесення змін до Закону України "Про трубопровідний транспорт" №4658-VI від 13.04.2012 р. впроваджені правові механізми проведення реорганізації державних підприємств, НАК «Нафтогаз України» та її дочірніх підприємств, що провадять діяльність з транспортування магістральними та/або розподільними трубопроводами, зберігання у підземних газосховищах за рішенням Кабінету Міністрів України.

 

Прийнято Закон України «Про засади функціонування ринку природного газу» №2467-VI від 08.07.2010 р. Положеннями Закону передбачено, зокрема:

впорядкування термінології, що застосовується у нормативно-правових актах України та надання нових визначень, які на даний час відсутні у законодавчій базі, з урахуванням вимог Європейського законодавства;

повноваження центрального органу виконавчої влади в частині здійснення державного управління в галузі;

повноваження органу регулювання, що на даний час не закріплено на законодавчому рівні;

державні органи, що здійснюють державний нагляд у сфері функціонування ринку природного газу;

види діяльності на ринку природного газу, які потребують ліцензування;

доступ до єдиної газотранспортної системи України на принципах рівності прав усіх суб'єктів ринку та функції єдиного оператора ЄГТСУ і підстави відмови єдиного оператора та газотранспортних і газорозподільних підприємств у наданні доступу до ЄГТСУ;

засади обліку, постачання, транспортування, розподілу та зберігання природного газу;

запроваджено норми щодо відокремлення функцій транспортування та розподілу природного газу, зокрема, з метою приведення до вимог законодавства ЄС.

 

Протягом звітного періоду внесено низку змін та доповнень до базового Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" , зокрема:

Законом про внесення змін до Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу» №3550-VI від 17.06.2011 р. оптимізовано витрати газовидобувних підприємств, які здійснюють видобування природного газу для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення та виконання договірних зобов’язань по експорту природного газу за існуючими контрактами згідно із міжурядовими домовленостями.

Законом «Про внесення зміни до статті 18 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу» №4520-VI від 15.03.2012 р. закладено механізм своєчасного проведення розрахунків за природний газ, унеможливлено відволікання коштів, які надійшли від споживачів за природний газ, на інші цілі.

З метою недопущення фінансових збитків Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про теплопостачання", №4222-VI від 22.12.2011 р.) зобов’язали споживача теплової енергії здійснювати оплату теплопостачальній організації виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання, а також введено термін «технологічний мінімум споживання природного газу» та надання права постачальнику газу та газотранспортному/газорозподільному підприємству обмежувати теплопостачальні підприємства-боржники до рівня технологічного мінімуму.

Законом України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" №3533-VI від 16.06.2011 р. визначені правові, економічні та організаційні засади комерційного обліку природного газу для усіх категорій споживачів.

 

В електроенергетичній галузі:

 

Протягом скликання внесені зміни до Закону України "Про електроенергетику":

Закон "Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику", №1164-VI від 19.03.2009 р. врегульовує питання лібералізації експорту електроенергії, ціноутворення під час проведення цих операцій, підвищення їх прозорості та ефективності, а також удосконалює порядок доступу до міждержавних електричних мереж для експорту електричної енергії, сприяє розвитку конкурентних відносин під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності в електроенергетиці.

Закон «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" №3134-VI від 15.03.2011 р. встановлює межі відповідальності суб’єктів електроенергетики та споживачів за безперебійне та якісне постачання електричної енергії споживачам.

 З метою приведення законодавства України у відповідність з вимогами Директиви 2005/89/ЄС про заходи щодо забезпечення безпеки електропостачання та інфраструктурного інвестування прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику", №5066-VI від 05.07.2012 р.

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №3830-VI від 06.10.2011 р. вносить зміни та доповнення до Кодексу України про адміністративні правопорушення та законів України "Про електроенергетику" і "Про теплопостачання". У Законі визначаються види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю), та дається вичерпний перелік підстав для зупинення органом державного енергетичного нагляду виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, уточнюється перелік правопорушень, за якими органами державного енергетичного нагляду надаються приписи, розпорядження, інші розпорядчі документи, та змінюються назви органів державного нагляду у сферах електроенергетики та теплопостачання.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з питань врегулювання заборгованості за електричну енергію» №3682-VI від 08.07.2011 р. вирішує проблеми боргів за електроенергію між казенними підприємствами та енергопостачальними компаніями, між енергопостачальними компаніями та ДП «Енергоринок», між ДП «Енергоринок» та виробниками електричної енергії, а також між виробниками електричної енергії та Державним агентством резерву України за поставлене у минулих періодах паливо, заборгованість щодо якого реструктуризована на виконання рішень Уряду.

 

У сфері ядерної політики та ядерної безпеки:

 

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування питань соціального захисту населення, яке проживає на території зони спостереження підприємств з видобування і переробки уранових руд, ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами», №1565-VI від 17.11.2009 р. спрямований на правове регулювання фінансово-економічних відносин, які виникають у зв'язку з обов’язками експлуатуючої організації виконувати положення Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” в частині забезпечення покращення умов проживання та праці громадян у місцях розміщення підприємств по видобуванню уранових руд, ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами.

Метою прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», №1874-VI від 11.02.2010 р. є узгодження норм зазначеного Закону з нормами міжнародно-правових актів у сфері використання ядерної енергії: Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, Конвенції про ядерну безпеку, а також законів України «Про використання ядерної енергії», «Про фізичний захист ядерних установок, ядерного матеріалу, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання» щодо отримання документів дозвільного характеру. Крім того, враховані недоліки та переваги практики застосування дозвільних процедур, узагальненої за шість років його застосування.

Прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у зв'язку з ратифікацією Поправки до Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу», №1718-VI від 17.11.2009 р. обумовлено необхідністю імплементації в Україні Поправки до Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу. Законопроект вносить зміни до законів України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» та «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання».

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання в повній мірі функцій державного нагляду з ядерної та радіаційної безпеки»,№ 1393-VI від 21.05.2009 р. вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» (назва посади Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України та його функції) у зв’язку зі змінами, що відбулися в структурі органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.

Закони України «Про внесення змін до Закону України «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення», №1566-VI від 25.06.2009 р., «Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій», №4384-VI від 09.02.2012 р, «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції», №5217-VI від 06.09.2012 р. вирішують питання щодо прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення, створення комплексу з поводження з відпрацьованим ядерним паливом для зберігання відпрацьованого ядерного палива вітчизняних атомних електростанцій та прийняття, відповідно до встановленого законодавством порядку, рішення про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 та № 4 Хмельницької АЕС,

Прийняття Закону України «Про особливості здійснення закупівель ядерного палива за державні кошти» №4101-VI від 09.12.2011 р. дозволило здійснювати закупівлі ядерного палива у виробників товарів, надавачів послуг, їх дочірніх підприємств або інших асоційованих підприємств на підставі прямих договорів.

Метою Закону №4717-VI від 17.05.2012 р. «Про внесення змін до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо вдосконалення механізму соціального захисту населення, яке проживає на території зони спостереження», є:

приведення статті 12-1 Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” у відповідність з Податковим кодексом України;

законодавче врегулювання фінансово-економічних відносин, які виникають у зв’язку з обов’язками експлуатуючої організації виконувати положення Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” стосовно права населення, яке проживає на території зони спостереження, на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності;

забезпечення гармонізації нормативно-правових актів, запровадження єдиних термінів та понять;

запобігання правових колізій ядерного, бюджетного, податкового законодавства.

Законопроект також покликаний забезпечити єдине розуміння підходів до справляння збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Закон №4716-VI від 17.05.2012 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питань справляння збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження» передбачає приведення статті 12-1 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» у відповідність з рішенням Конституційного Суду України від 20 травня 2010 року № 14-рп/2010 р., а також законодавчо закріплює порядок справляння збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Закон України №4175-VI від 20.12.2011р. «Про внесення змін до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" (щодо доповнення переліку ядерних установок) розроблено з метою удосконалення ядерного законодавства України, обумовленого неузгодженістю норм, закріплених у різних законодавчих актах, що регулюють відносини у сфері використання ядерної енергії.

Також Законом від 16.10.2012 р. № 5442-VI ратифіковано Угоду про внесення змін № 11 до Угоди про грант № 006 (Проект ядерної безпеки Чорнобильської АЕС) між Європейським банком реконструкції та розвитку як Розпорядником коштів, наданих згідно з Грантом з Рахунку ядерної безпеки, та Кабінетом Міністрів України та Державним спеціалізованим підприємством "Чорнобильська АЕС".

 

У сфері альтернативної електроенергетики та енергозбереження:

 

Закон №601-VI від 25.09.2008 р. «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" та до Закону України "Про альтернативні джерела енергії" (щодо встановлення спеціальних "зелених" тарифів на електричну та теплову енергію) розроблений з метою вдосконалення тарифної політики в електроенергетичній сфері, у сфері теплопостачання шляхом введення поняття “зелений тариф” з метою стимулювання виробництва електричної та теплової енергії з альтернативних джерел, що значно зменшить негативний вплив на навколишнє природне середовище та сприятиме енергетичній незалежності країни.

Закон №1391-VI від 21.05.2009 р. «Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України щодо сприяння виробництву та використанню біологічних видів палива» розроблений з метою законодавчого регулювання ринку виробництва та споживання біологічних видів палив та спрямований на створення необхідних умов для стимулювання виробництва та споживання цих палив в Україні.

Завданням Законів №1220-VI від 01.04.2009 р. «Про внесення змін до деяких законів України (щодо стимулювання використання альтернативних джерел енергії)» та №3549-VI від 17.06.2011 р. «Про внесення змін до статті 17-1 Закону України "Про електроенергетику" (щодо умов стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел)» є стимулювання виробництва і впровадження енергозберігаючих технологій та використання альтернативних джерел енергії, підвищення конкурентоспроможності вітчизняного товаровиробника за рахунок зменшення енергоємності виробництва, покращення платіжного балансу країни за рахунок скорочення споживання імпортних енергоресурсів.

Закон «Про внесення зміни до статті 17-1 Закону України "Про електроенергетику" №2799-VI від 17.12.2010 р. створює передумови для стимулювання виробництва вітчизняними товаровиробниками устаткування, обладнання, сировини, матеріалів, послуг, що можуть бути використані на території України для будівництва електростанцій, які виробляють енергію з альтернативних джерел енергії, зокрема сонячних модулів.

Закон «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" №3486-VI від 03.06.2011 р. створює передумови для збільшення обсягів інвестицій у виробництво електроенергії з альтернативних джерел енергії, гарантує застосування порядку стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії, встановлений цим Законом на дату введення в експлуатацію об’єктів електроенергетики, зобов’язує Оптовий ринок електричної енергії України купувати за "зеленим" тарифом електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії.

Закон «Про внесення змін до статті 17-1 Закону України "Про електроенергетику", №4065-VI від 18.11.2011 р. редакційно уточнює норми частини дванадцятої статті 171 та додає нову частину, відповідно до якої передбачається затвердження Національною комісією регулювання електроенергетики України порядку визначення питомої ваги матеріалів, сировини, основних фондів, робіт та послуг українського походження у вартості будівництва відповідного об’єкта електроенергетики, а також затвердження Кабінетом Міністрів України порядку видачі сертифікатів про походження товарів для підтвердження їх українського походження.

Основною метою Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" (щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії)» №5485-VI від 20.11.2012 р. є стимулювання виробництва електроенергії з відновлювальних джерел енергії, широкого та ефективного використання їх потенціалу, а також створення сприятливих умов для розвитку в Україні виробництв, які використовують різні види альтернативних джерел енергії.

Законом вводяться нові поняття (мікро-, міні- та мала гідроелектростанція), вдосконалюється система застосування “зеленого” тарифу на електроенергію, що виробляється з альтернативних джерел енергії (з урахуванням дати введення об’єктів електроенергетики в експлуатацію), удосконалюється порядок визначення частки комплектуючих, сировини, робіт та послуг українського походження, використаних у складі генеруючого обладнання об’єкту електроенергетики.

З метою створення належних умов для здійснення заходів з державного контролю у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, проведення державної експертизи з енергозбереження розроблено Закон України №4845-VI від 24.05.2012 р. «Про внесення змін до Закону України "Про енергозбереження" щодо оплати державної експертизи з енергозбереження».

 

Прийнято Постанови Верховної Ради України:

- постанову Верховної Ради України «Про підготовку та відзначення 75-річчя стахановського руху», №1431-VI від 02.06.2009 р. розроблено з метою підтримки ініціативи мешканців міста Стаханова Луганської області про відзначення на державному рівні 75-річчя стахановського руху;

- основним завданням прийняття постанови Верховної Ради України «Про поточну ситуацію у вугільній промисловості та тепловій енергетиці і шляхи подолання кризових явищ в енергетичній сфері», №1558-VI від 25.06.2009 р. є нагальна необхідність поліпшення соціально-економічної ситуації у вугледобувній галузі;

- постанови Верховної Ради України «Про зняття з розгляду окремих проектів Законів України з питань паливно-енергетичного комплексу», №2684-VI від 04.11.2010 р. та №2877-VI від 23.12.2010 р.;

- постанова Верховної Ради України «Про зняття з розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про теплопостачання" щодо модернізації, реконструкції та будівництва об’єктів у сфері теплопостачання», № 4727-VI від 17.05.2012;

- постанова Верховної Ради України «Про зняття з розгляду проекту Закону України про державне регулювання в енергетиці України», №5075-VI від 05.07.2012 р.;

- постанова Верховної Ради України «Про проведення парламентських слухань на тему: "Про стан та перспективи видобутку вуглеводнів в Україні та запровадження державної монополії на цю діяльність" (13 жовтня 2010 року)» №2386-VI від 01.07.2010 р.

 

Повернуто з вето Президента України, яке не подолано (закони відхилено):

Пропозиції Президента до Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку малої гідроенергетики України", реєстр. №0852 від 23.11.2007 р.

Закон було спрямовано на стимулювання використання потенціалу малої гідроенергетики з метою зменшення негативного впливу на навколишнє середовище, забезпечення економії паливно-енергетичних ресурсів і зниження залежності України від їх імпорту, а також на створення ефективних умов діяльності України на європейському ринку електроенергії та на виконання Україною зобов'язань щодо поступового приведення внутрішнього законодавства у відповідність з вимогами законодавства Європейського Союзу (ст. 51 Угоди про партнерство і співробітництво між Європейськими Співтовариствами й Україною).

Пропозиції Президента до Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо розрахунків за природний газ та електричну енергію", реєстр. №7115 від 09.09.2010 р.

Метою прийняття акта було забезпечення додержання дисципліни енергопостачання та поліпшення розрахунків за спожиті енергоносії, що мало дозволити стабілізувати функціонування підприємств житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу України, а також дозволити закріпити на законодавчому рівні запровадження розподільчих рахунків при проведенні розрахунків підприємствами теплоенергетики та водопостачання за спожитий газ та електричну енергію, відповідно.

Пропозиції Президента до Закону "Про внесення змін до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", реєстр. №7266 від 19.10.2010 р.

Пропозиції Президента до Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо розрахунків за природний газ та електричну енергію", реєстр. №8134 від 18.02.2011 р.

Метою прийняття акта було забезпечення додержання дисципліни енергопостачання та поліпшення розрахунків за спожиті енергоносії, що дозволить стабілізувати функціонування підприємств житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу України, а також закріпити на законодавчому рівні запровадження розподільчих рахунків при проведенні розрахунків підприємствами теплоенергетики та водопостачання за спожитий газ та електричну енергію, відповідно.

 

Прийнято у першому читанні:

Проект Закону про регулювання у сфері енергозбереження, реєстр. №7231 від 07.10.2010 р. Прийнято у першому читанні 21.10.2010 р.

Завданнями законопроекту є виконання зобов’язань України за Рамковою конвенцією Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату та Кіотським протоколом до неї, законодавче визначення процедур та вимог Кіотського протоколу, в тому числі застосування гнучких механізмів, передбачених Кіотським протоколом, а саме передачі одиниць встановленої кількості іншим країнам – сторонам Кіотського протоколу, реалізація проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій, спільного впровадження та програми дій, а також запровадження схеми торгівлі одиницями скорочення викидів та їх похідними.

Однак, у зв’язку з тим, що проект Закону України (реєстр. № 7231) втратив актуальність внаслідок прийняття Податкового кодексу України, Митного кодексу України та інших законодавчих актів, підготовлено подання Комітету від 20.06.2012 р. щодо зняття його з розгляду.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлюваних джерел енергії, реєстр. №8455 від 28.04.2011 р. Прийнято у першому читанні 22.05.2012 р. Метою прийняття проекту Закону України є адаптація законодавства України до законодавства ЄС, зокрема Директиви Європейського парламенту та Ради ЄС від 27 вересня 2001 року № 2001/77/ЄС (щодо гарантії походження електроенергії) та приведення дозвільної системи у сфері відновлюваної енергетики у відповідність до Закону України „Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”.

Проект Закону про Національну комісію, що здійснює державне регулювання безпеки у сфері використання ядерної енергії, реєстр. №8714 від 21.06.2011 р. Прийнято у першому читанні 18.10.2011 р. Проект Закону розроблено з метою утворення компетентного, колегіального центрального органу виконавчої влади із спеціальним статусом, метою дiяльностi якого є державне регулювання безпеки у сфері використання ядерної енергії - національної комісії, що здійснює державне регулювання безпеки у сфері використання ядерної енергії, визначення її завдань, встановлення законодавчих засад формування та функціонування комісії, а також створення умов для перетворення регулюючого органу з урахуванням досвіду інших держав, на реально незалежний орган.

Проект Закону про засади функціонування ринку електричної енергії України, реєстр. №10571 від 06.06.2012 р. Прийнято у першому читанні 20.11.2012 р. Основною метою прийняття Закону є лібералізація Оптового ринку електроенергії України та створення ефективного конкурентного середовища на ринку електричної енергії з урахуванням основних вимог законодавства ЄС у тому числі передбачених Директивою ЄС № 2003/54/ЄС про загальні правила функціонування внутрішнього ринку електроенергії та Регламентом № 1228/2003 стосовно умов доступу до мережі транскордонної передачі електроенергії.

У рамках виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією законів України та рішень, що приймаються Комітетом, було підготовлено та надано 17 запитань до «години запитань до Уряду». Обговорено 6 питань на засіданнях Комітету, направлено 14 запитів до Кабінету Міністрів України та окремих міністерств.

 

Члени Комітету брали участь у діяльності наступних слідчих комісій:

- з питань розслідування функціонування газотранспортної системи України та забезпечення газом споживачів у 2008-2009 роках, Постанова ВРУ №838-VI від 13.01.2009 р.;

- з питань з'ясування обставин порушення посадовими особами, керівниками Служби безпеки України Конституції України та чинного законодавства України при виконанні своїх службових обов'язків (щодо подій навколо функціонування НАК "Нафтогаз України" та газотранспортної системи України), Постанова ВРУ №1079-VI від 05.03.2009 р.;

- з питань розслідування обставин підписання газових угод між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром" щодо наявності ознак державної зради в сфері економічної безпеки України, Постанова ВРУ № 3145-VI від 17.03.2011 р.

- з питань розслідування обставин та наслідків діяльності на українському ринку нафтопродуктів компанії "Лівела", Постанова ВРУ № 3350-VI від 12.05.2011 р.

 

За час шостого скликання на засіданні Комітету заслухано інформацію Міністра палива та енергетики України Продан Б.В. (23.06.2009 р.).

 

Проведені наступні комітетські слухання:

- «Стан та перспективи правового регулювання ядерної безпеки АЕС України в умовах нових викликів» (18.05.2011 року);

- про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування оплати послуг, які надаються суб'єктами природних монополій (30.03.2011 р.);

- Стан нормативно-правового забезпечення функціонування ОРЕ України (19.12.2011 р.).

 

При Комітеті акредитовані наступні консалтингові группи:

ПП „Трансенергоконсалтінг”;

ЗАТ „Енергетичний Альянс”;

ТОВ „Енергетична Консалтингова Група”;

ЗАТ „ЕФЕН”;

ТОВ „Юренергоконсалтинг”;

ТОВ„Укренергоконсалтинг”;

ТзОВ «Нафтогазбудінформатика».

Вони беруть безпосередню участь в обговоренні законопроектів і підготовці експертних висновків Комітету.

При сприянні Комітету проведено 75 семінарів, конференцій, «круглих столів», засідань робочих груп.

Комітетом проведено експертизу 96 законопроектів, підготовлених іншими комітетами до розгляду Верховною Радою України. Висловлені членами Комітету зауваження та пропозиції були направлені головним комітетам і використані ними для покращення змісту й правового наповнення законів, що приймалися Верховною Радою України.

Народні депутати України – члени Комітету беруть активну участь у діяльності колегіальних органів державних установ енергетичного спрямування, є членами колегії Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (за згодою) із правом дорадчого голосу, що значно сприяє розв`язанню проблем, що виникають у паливно-енергетичному комплексі України.

Члени Комітету беруть активну участь у роботі громадських організацій, що також сприяє підвищенню ефективності законотворчої діяльності.

        

Висновки та пропозиції:

 

У відповідності із статусом та завданнями Комітету:

Систематизація та комплексний підхід до створення та вдосконалення законодавчого поля регулювання відносин у паливно-енергетичному комплексі сприяли стабілізації роботи підприємств та установ ПЕК.

 

Необхідно посилити роботу з гармонізації енергетичного законодавства для усунення протиріч та розбіжностей між законодавчими актами однакової юридичної сили, подальшого наближення енергетичного законодавства України до законодавства Європейського Союзу.

 

Потребує подальшого удосконалення взаємодія з державними органами, відомствами та міжнародними організаціями.

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Історична довідка”

02 вересня 2019 15:31
24 листопада 2014 14:14
24 листопада 2014 13:56