19 квітня 2018 року у Комітеті з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки відбувся круглий стіл, щодо концепції подальшого розвитку національного законодавства в сфері стимулювання відновлювальної енергетики з метою впровадження конкурентних механізмів ціноутворення на електроенергію з ВДЕ.


В.о. Голови Комітету Олександр Домбровський виступив із вітальним словом та закликав учасників круглого столу до конструктивного діалогу та професійної дискусії.


Під час виступу голова звернув увагу присутніх на назрілі, а в деяких сферах навіть і перезрілі, нагальні питання в цілому у генерації електроенергії. І сьогодні стоїть гостре питання - на якій технологічній та економічні моделі буде побудований подальший розвиток генерації, і, безумовно, розвиток національного законодавства, адже сьогодні критичний стан окремих видів генерації, рівень їх технічного і морально зношення наближається до 90 відсотків.


Ігнорування цих викликів, на думку О.Домбровського, помножує ризики втілення в Україні негативного досвіду «зеленої» генерації окремих європейських країн, і саме тому, сьогодні розпочато дискусію, аби знайти ті інструменти і механізми, що дозволять прогнозовано і для інвестора, і для споживача рухатись далі за стабільними правилами.


В рамках обговорення голова Підкомітету з електроенергетики та транспортування енергії Лев Підлісецький презентував пропозиції до концепції впровадження конкурентних механізмів ціноутворення на електроенергію з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) та її оновлений варіант з урахуванням зазначених пропозицій.


Учасники круглого столу висловили свої міркування з приводу оновленої концепції впровадження конкурентних механізмів ціноутворення на електроенергію з ВДЕ та презентували додаткові пропозиції.


Незважаючи на незначну частку ВДЕ в Україні у порівнянні із загальносвітовими встановленими потужностями, Україна залишається одним із лідерів серед країн СНД із впровадження ВДЕ, проте Лев Підлісецький серед негативних чинників діючої системи стимулювання ВДЕ відзначив брак довіри інвесторів, короткострокові перспективи, значне фінансове навантаження на споживачів, проблеми балансування в ОЕС України. Він також звернув увагу на недосконалу регуляторну політику та ризики, пов'язані із інвестиціями у ВДЕ, потребу у осучасненні такої політики та запровадження системи аукціонів, що дасть змогу реалізовувати проекти значної потужності та запевнив учасників у неможливості будь-якого ретроспективного перегляду коефіцієнтів «зеленого» тарифу.


За результатами обговорення запропоновано оновлену концепцію змін до законодавства у сфері стимулювання відновлювальної енергетики з наступною підготовкою текстової редакції законопроекту.


Таблиця аукціони ВЕД

Елементи до розгляду

Концепція

Пропозиції

Концепція (оновлена)

Характеристика квоти (територія, період, можливість збільшувати/ зменшувати в рамках періоду)

Загальнодержавні, річні, незмінні в рамках періоду

Регіональні квоти, квоти з документально гарантованою вартістю приєднання, спеціальні квоти,

Загальнодержавні та спеціальні квоти, річні, незмінні в рамках періоду

Диференціація індивідуальних проектів в рамках загальнодержавної квоти(чи розбиваються квоти на лоти)

 

Визначення «інтервалів» для станцій певної  потужності, наприклад від 5 МВт до 20 МВт, 20 – 50 МВт, 100-250 МВт, 250 МВт і вище.

 

Аукціон на конкретний ВДЕ/ технологічна нейтральність

Конкретне ВДЕ в рамках квоти. Окремо на сонце та на вітер

Приєднання інших виробників енергії з відновлюваних джерел до схеми аукціонів, коли частка їхнього виробництва сягне 1% загального ринку; Аукціони для всіх

Конкретне ВДЕ в рамках квоти. Окремо на сонце та на вітер

Граничний розмір тарифу

ЗТ в Законі.

Не встановлювати граничний розмір

-10% від зеленого тарифу

ЗТ в Законі.

Переможець визначається тільки за критерієм ціни чи можуть бути інші умови (будівництво поруч маневрової генерації тощо)

Тільки ціна.

 

Тільки ціна.

Відповідальність за небаланси

Стандартна, з моменту появи ліквідного внутрішньодобового ринку – через рік після початку функціонування внутрішньодобового ринку.

Поступова, а не відразу стандартна. Залишити чинну схему. Обрати інший критерій визначення ліквідного ринку.

 

Стандартна, з моменту появи ліквідного внутрішньодобового ринку – через рік після початку функціонування внутрішньодобового ринку.

Гарантований відпуск в мережу/ можливість обмежень

Гарантований відпуск

 

Гарантований відпуск

Потужність з якої аукціони обов’язкові.

Сонце – 5 МВт, Вітер – 10 МВт

Сонце – з 20 МВт, з 40 МВт; вітер -50 МВт, поступово зменшувати задля відповідності правилам державної підтримки

Сонце – 10 МВт, Вітер – 20 МВт

Строк підтримки проектів

15 років з моменту введення в експлуатацію.

20 років

15 років з моменту введення в експлуатацію.

Орган, відповідальний за проведення аукціонів?

Гарантований покупець

Винести процес проведення аукціонів за межі Гарантовного покупця.

Гарантований покупець

Гарантії інвесторам, які почали розробляти проекти та не зможуть їх завершити до набуття чинності змін в схеми підтримки

Підписання Pre-PPA до 01.01.2019 року гарантує те, що об’єкт, який буде побудований протягом дії prePPa отримає тариф відповідно до редакції Закону чинної на момент підписання Pre-PPA.

Не вводити аукціони для проектів, які будуть добудовані до 31.12.2019, об’єкти ВДЕ, які відкрили декларацію про початок робіт, мають її закрити протягом 1 року з дати прийняття Закону.  

Підписання Pre-PPA до 01.07.2019 року гарантує те, що об’єкт, який буде побудований протягом дії prePPa отримає тариф відповідно до редакції Закону чинної на момент підписання Pre-PPA

Зниження ЗТ

Сонце -30% з 01.01.2019,

Вітер – 10% з 01.01.2019

Залишити -10%, сонце -20%, вітер -5% з 2019

Сонце -30% з 01.01.2020,

Вітер – 10% з 01.01.2020

Умови допуску до конкурсу

Банківська гарантія (розрахунковий плановий річний відпуск електроенергії об’єкта ВДЕ помножений на першу цінову пропозицію учасника помножену на 20%)

10 тис. євро/МВт потужності вітроенергетичного об'єкта, брати за основу вартість проекту; встановлювати рівень гарантії окремо для кожного аукціону

Банківська гарантія (розрахунковий плановий річний відпуск електроенергії об’єкта ВДЕ помножений на першу цінову пропозицію учасника помножену на 20%)

Гарантування реалізації проекту після виграшу конкурсу.

 

Банківська гарантія, яка надавалась для допуску до конкурсу.

Подовження дії гарантії на 1 рік при п’ятикратному її збільшені

Подовження дії гарантії на 1 рік подвоєння суми банківської гарантії

Банківська гарантія, яка надавалась для допуску до конкурсу.

Подовження дії гарантії на 1 рік при п’ятикратному її збільшені

Форма підтримки?

Спочатку тариф, а потім контракт на різницю

Підтримка має бути надана у формі додаткової винагороди до вартості електроенергії за ринковою ціною, за якою генератор продає її на ринку.

Спочатку тариф, а потім контракт на різницю

Де закріплюється підтримка

РРА, попередній РРА підписується на сонце на 2 роки на вітер – на 3 роки

Гарантії підписання попереднього РРА

5 років

РРА, попередній РРА підписується на 3 роки

Дата впровадження аукціонів

01.01.2019

Жодних змін до 01.01.2020; 01.04.2020; після 11% відновлюваної генерації(?); після 2023; пілотні проекти з 01.08.2019, повномасштабна імплементація аукціонів з 2020,

01.07.2019

Можливість генерації до 5 та 10 МВт брати участь в аукціонах

так

Порогові значення для обов'язкових процедур конкурсних торгів згідно EEAG встановлено на рівні 1 МВт (або 3 МВт, або 3 одиниці генерації у випадку вітру); отже, пороги 10 МВт та 5 МВт, як зазначено в Концепції, не відповідають вимогам acquis щодо державної допомоги.

підтримка може надаватися у формі тарифу лише для малих установок (тобто нижче 500 кВт) і до встановлення ринку на добу наперед).

Так (ті  що 10 і 20) можуть іти на аукціон і діставати РРА на 15 років

Наявність перехідного періоду

-

Перехідний період для підготовки вторинки та підготовки стейкхолдерів до нових правил

Тестовий період – від року до 4 років, коли участь в аукціоні не обов’язкова.

Пілотні проекти

Аукціони добровільні для всіх, функціонують паралельно з ЗТ.

-

Продовження дії зеленого тарифу

 

Подовжити дію зеленого тарифу(15 років з моменту введення в експлуатацію замість «2030»)

 

Спрощені процедури

Спрощені процедури для юридичних осіб до 500 кВт

Спрощені процедури мають стати доступними (зокрема, відсутність вимоги щодо ліцензування) для юридичних осіб, включаючи ОСББ та кооперативи (нижче певної потужності), а також для соціальних закладів (шкіл, лікарень, дитячих садочків).

Спрощення механізмів та поліпшення інвестиційних умов для встановлення дахових СЕС та інших розподілених потужностей відновлюваної енергетики на підприємствах, установах та комерційних об'єктах нерухомості.

Підтримка ВДЕ з метою самогенерації (споживання виробленого самим споживачем обсягу енергії без віддачі в мережу).

Для цієї категорії я би не змінював таблицю тарифів.

Інше

 

Квоти гарантовано підключити до мережі протягом 1,2 років (сонце, вітер відповідно) з післяоплатою (протягом 6 місяців з моменту підписання PPA)

Паралельно організувати аукціони на маневрену потужність та накопичувачі.

Єдиний коефіцієнт  на комбіновані сонце та вітер для домогосподарств.

Диференціація вартості приєднання в різних регіонах для стимулювання розвитку ВДЕ областях де менше вітру та сонця.

Збільшення надбавки за обладнання укр. виробництва.

Підвищення податків на викиди вуглецю, ставки яких в Україні є заниженими у порівнянні з європейськими.

Гарантування щорічних квот

Єдиний коефіцієнт  на комбіновані сонце та вітер для домогосподарств.

Збільшення надбавки за обладнання укр. Виробництва до 15% при >50% після введення в експлуатацію

Гарантування щорічних квот шляхом ділення необхідної потужності у 2035 року на кількість років до 2035


Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

28 березня 2024 12:45
26 березня 2024 11:04
21 березня 2024 14:24
15 березня 2024 16:37
15 березня 2024 16:08
08 березня 2024 13:26
28 лютого 2024 13:43
22 лютого 2024 17:43
22 лютого 2024 13:52
14 лютого 2024 14:14