Перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Олександр Домбровський та Перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський в рамках роботи ХХV Всеукраїнської комплексної олімпіади з математики, фізики та інформатики «Турнір чемпіонів», яка відбулась у Вінниці стали ініціаторами Всеукраїнського форуму «Science-Education-UA». В дискусії за «круглим столом» про долю української середньої та вищої освіти також взяли участь провідні освітяни, науковці та викладачі природничих наук.
Під час заходу говорили про перспективи імплементації нового Закону «Про освіту» та шляхи подолання проблем і викликів, що виникли в останні роки в науково-природничій та інженерній освіті на всіх її рівнях.
Окрім парламентаріїв, науковців та викладачів, участь у форумі взяли посадовці міського та обласного департаментів освіти, ректори закладів вищої освіти, директори та вчителі шкіл, ліцеїв та гімназій науково-природничого профілю з усіх регіонів України.
Модель природничої освіти, яку ми маємо нині в Україні, дуже проблемна. Адже Україна – не найбагатша країна Європи і світу, але ми інвестуємо величезні кошти в середню і вищу освіту. По-різному можна оцінювати нині нашу освіту, але це – колосальна інвестиція держави. З іншого боку ми маємо ситуацію, українські фахівці ринули на Захід. У нас виникла дуже серйозна проблема: як бути з інвестиціями, які держава вклала в школу та вищу освіту, - зазначив Олександр Домбровський.
За його словами, найскромніші підрахунки свідчать, що понад 4 мільйони українців нині працюють за кордоном. Тим часом, держава у підготовку одного фахівця вкладає щонайменше 10 тисяч доларів.
Виходить - мінімум 40 мільярдів доларів Україна інвестує в інші країни замість того, щоб інвестувати у свою економіку, - наголошує парламентарій. – Ми повинні вирішити, що держава повинна зробити, щоб ті інвестиції, які ми спрямовуємо в освіту, які є найбільш ліквідними і високорентабельними, почали працювати на Україну. Маємо визначитись, якою повинна бути українська школа, щоб ми не втратили рівень викладання інженерно-технічних та природничих наук, якою повинна бути українська вища освіта, і що робити для того, аби випускники, які отримують українські дипломи та дипломи провідних вишів світу, мали шанс та можливість реалізувати свій інтелект в Україні.
За словами Першого заступника голови профільного парламентського Комітету Олександра Співаковського, над проектом Закону «Про освіту» працювали у Верховній Раді дуже ретельно. Попри це, без змін до нього не обійтись. Нова українська школа може і повинна бути, але вона не може закрити весь освітній спектр. Ми маємо розуміти, який ландшафт ми маємо тут - в Україні. Не в США, де є публічна американська школа, головним завданням якої є соціалізація дитини. Я категорично проти інтегрованого вчителя - в «одному флаконі». Це – удар по основі основ школи, яку сьогодні ми маємо. Чому мільйони українців із задоволенням забирають на роботу в інші країни? Тому що ми формуємо освічену націю. Чи готові ми втратити це? До тих пір, поки я є виконувачем обов’язків голови парламентського Комітету, ми завжди будемо казати профільному міністерству: «Ні!», - наголосив Олександр Співаковський.
Пропозиції, які прозвучали на форумі від науковців та вчителів, будуть систематизовані та трансформовані в нормативні акти, - обіцяють народні депутати.
За словами Олександра Домбровського, така дискусія має бути постійною і обов’язково повинна викликати зворотний зв’язок – чіткі пропозиції змін до нормативних актів.