Комітет Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг підготував законопроект для імплементації Регламенту REMIT та спільно з USAID Проект енергетичної безпеки (ESP) провів круглий стіл з основними стейкхолдерами з метою обговорення ключових його положень та визначення майбутніх кроків, які має зробити кожен суб’єкт, що бере участь у регулюванні та роботі оптових енергетичних ринків.
Коротко про Регламент REMIT:
Регламент ЄС №1227/2011 про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency, REMIT) – це набір європейських правил та практик, який спрямований на попередження зловживань на оптових енергетичних ринках та який передбачає відповідальність за маніпуляції учасників оптових енергетичних ринків.
Головна мета Регламенту REMIT - посилити контроль оптових енергетичних ринків з боку енергетичного Регулятора і унеможливити маніпуляції, зловживання, підозрілі операції, до яких можуть вдаватись учасники ринків. Регулятор отримує додаткові інструменти для моніторингу ринків, оперативного виявлення порушень, їх розслідування, встановлення недоброчесних учасників ринків та накладання на них штрафів.
Навіщо імплементувати Регламент REMIT?
Починаючи з 2015 року Україна поступово перейшла на європейську модель ринку електричної енергії та природного газу. Нова ринкова модель передбачає лібералізацію, розвиток конкуренції, вільне формування цін на енергоресурси, застосування прийнятих у Європі культури та практик ринкових відносин.
Перехід на нову модель ринку був зумовлений євроінтеграційними прагненнями України та перспективою об’єднання енергетичних ринків нашої держави з ринками ЄС.
Зараз для інтеграції з європейськими оптовими енергетичними ринками Україна має імплементувати відповідні норми ЄС, зокрема, Регламент REMIT.
Імплементувати Регламент REMIT можливо шляхом прийняття
відповідного законопроекту.
В Парламенті вже є такий законопроект – 5322 – Про внесення змін до деяких
законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках.
Нещодавно, 20 вересня 2022 року, законопроект був прийнятий в першому читанні
за основу. Наразі проект Закону готується до другого читання, яке, ймовірно, може
відбутися до кінця 2022 року.
Головні тези та цитати з виступів під час круглого столу:
За словами Голови Комітету з питань енергетики та ЖКП Андрія Геруса, для України імплементація Регламенту REMIT це передумова конкурентного та прозорого ринку, що гарантує побутовим та непобутовим споживачам справедливі ціни.
«Вважаю, що незалежно від стану, в якому перебуває країна, ринок має працювати на рівних умовах для всіх гравців. Має працювати інституційно сильний та незалежний Регулятор, який цю рівність забезпечуватиме», - додав він.
Після впровадження Регламенту REMIT незалежний енергетичний Регулятор отримає додаткові інструменти для недопущення маніпуляцій на оптових енергетичних ринках: повноваження для проведення моніторингу діяльності учасників оптових енергетичних ринків, виявлення та розслідування вчинених ними порушень, накладання штрафів за такі порушення.
«Створення за європейськими аналогами дієвої системи моніторингу та спостереження за ринками, надання відповідних повноважень Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), запровадження санкцій за зловживання на оптових електричних ринках - це заходи, які будуть забезпечені після прийняття законопроекту 5322», - зазначив Голова НКРЕКП Костянтин Ущаповський.
Костянтин Ущаповський додав, що імплементація Регламенту REMIT сприятиме становленню повноцінного економічно ефективного та інтегрованого з ринками Євросоюзу внутрішнього енергетичного ринку України.
На шляху до впровадження Регламенту REMIT Україну підтримують усі ключові західні партнери, зокрема – Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Європейська комісія, Секретаріат Енергетичного Співтовариства, Агентство з питань співробітництва енергетичних регуляторів (ACER). Представники цих інституцій також взяли участь у заході.
«Ми подавали запит нашим європейським партнерам щодо змісту законопроекту 5322. Наразі є позитивні відгуки від наших колег. Це справді наступний крок у процесі, який був розпочатий доволі давно у контексті нашої інтеграції з енергетичними ринками Європейського Союзу», - відзначив радник Віце-прем’єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Іван Нагорняк та додав, що попередні відгуки європейських партнерів щодо законопроекту №5322 є позитивними.
Зі словами підтримки виступив Директор Офісу економічного зростання Представництва USAID в Україні Кріс Абрамс (Chris Abrams).
«Ви знаєте, що Уряд Сполучених Штатів та USAID роблять усе можливе, щоб підтримати Україну в цей час. Серед іншого, ми дуже тісно співпрацюємо з європейськими партнерами України в питаннях інтеграції ENTSO-E, а також прозорості та підзвітності енергетичних ринків. Наразі ми намагаємося вийти на новий рівень у питаннях запровадження законопроекту 5322, який відповідає, зокрема, і нашим стандартам. Хотів би відзначити, що український енергетичний сектор є дуже важливою складовою європейського енергетичного ринку. Та для подальшої інтеграції нам потрібно попрацювати над прозорістю та підзвітністю українських учасників оптових енергетичних ринків», – сказав Кріс Абрамс, директор Офісу економічного зростання Представництва USAID в Україні.
Представництво ЄС в Україні також підтримує Україну на шляху до інтеграції з європейськими оптовими енергетичними ринками. За словами делегатів, імплементація Регламенту REMIT відкриє Україні ширші можливості для пошуку інвестицій, спрямованих на відновлення зруйнованої російською федерацією інфраструктури.
«ЄС бачить, у ці надзвичайно важкі для України часи, важливість ефективної інтеграції енергетичних систем Європейського Союзу та України. Вона є запорукою енергетичної безпеки України, а також ключовою складовою її національної безпеки. Наші газотранспортні мережі та електричні системи тепер фізично об?єднані, і це є фундаментом енергетичної солідарності. Ми хочемо, і ми маємо, також інтегрувати наші енергетичні ринки, що значно полегшить інвестиції в реконструкцію та модернізацію української енергетичної системи. Міністерство енергетики України та Генеральний директор з питань енергетики Європейської Комісії нещодавно погодили спеціальну дорожню карту інтеграції енергетичних ринків. Прийняття відповідного законодавства для ефективного функціонування енергетичних ринків, очевидно, є ключовою компонентою цієї дорожньої карти. Дорожня карта, що має на меті дозволити Україні повноцінно брати участь в енергетичних ринках ЄС так, ніби вона вже була б державою-членом ЄС. Отже, ставки є високими. Нам не потрібно чекати завершення переговорів про приєднання, аби забезпечити повноцінну участь України в енергетичних ринках ЄС. Я радий, що Верховна Рада України у вересні прийняла в першому читанні законопроект 5322, а також радий, що відтоді проект ще більше вдосконалився. Ви знаєте, що експерти ЄС співпрацювали, зокрема, з експертами USAID Проекту енергетичної безпеки та Секретаріату Енергетичного Співтовариства, аби в результаті отримати закон, який сприятиме інтеграції ринків відповідно до законодавства ЄС. Я сподіваюся, що законопроект 5322 буде проголосований, після чого ми зможемо перейти до впровадження вторинного законодавства. Представництво ЄС в Україні готове продовжувати співпрацю щодо цього», - прокоментував Голова Представництва Європейського Союзу в Україні Матті Маасікас (Matti Maasikas).
Директор Energy Community Regulatory Board (ECRB) Ніна Граль (Nina Grall) додала: «Секретаріат вже раніше розглянув підготовлений до першого читання законопроект 5322 і дав позитивний відгук. Однак остаточна перевірка відповідності aqui communitaire буде після того, як ми отримаємо проект Закону, підготовлений до другого читання. Необхідно підкреслити, що транспозиція Регламенту REMIT є вже тривалим зобов’язанням України як члена Енергетичного Співтовариства, яке Україна формально порушила. Впровадження Регламенту REMIT є важливим для забезпечення прозорої, чесної та чіткої роботи оптових енергетичних ринків на користь споживачів. Секретаріат готовий підтримувати українську сторону в процесі імплементації після прийняття законопроекту».
Радниця Прем'єр-міністра України Наталія Бойко звернула увагу на важливість для України бути частиною єдиного енергетичного простору з Європою – не лише з технічної точки зору, але й з точки зору спільних підходів до регулювання. Серед іншого, це дозволить підвищити регіональну енергетичну безпеку.
«Євроінтеграція і ринкові відносини з розвиненою конкуренцією в енергетиці - однозначно є невід’ємною складовою розвитку сектору. Для цього, зокрема, нам потрібно ухвалити проект Закону 5322, а також усі необхідні підзаконні акти, які унеможливлюють маніпуляції та зловживання на оптових енергетичних ринках. І для нас дуже важливо отримати погодження від ЄС щодо відповідності тим практикам, які ми прагнемо впроваджувати, адже ці правила працюють в Європейському Союзі вже понад 10 років та довели свою ефективність у боротьбі зі зловживаннями. Законопроєкт 5322 - це важливий крок на шляху до фінальної мети – збільшення конкуренції та прозорості ринків, більша захищеність кінцевих споживачів, неможливість підкориговувати щось у «ручному режимі». Україна має пройти цей шлях, зараз ми дуже динамічно розвиваємося і змінюємося, виборюючи своє майбутнє у протистоянні російській агресії. Ми - європейська країна, яка прагне справжньої інтеграції і для ринку газу, і для ринку електроенергії», - зі слів Наталії Бойко.
Народна депутатка Інна Совсун підкреслила, що готовий законопроект має відповідати усім вимогам, які висувають міжнародні партнери. Тож має бути тісний діалог і з Енергетичним Співтовариством, і з USAID, які готові оперативно надавати свої коментарі щодо драфту.
«Я хочу наголосити: інтеграція ринків допомагатиме нам, у тому числі, з відновленням у майбутньому. І тому коли законопроект піде на друге читання, дуже важливо пам'ятати, для чого ми це робимо - не заради абстрактних цілей, а для досягнення дуже конкретних результатів для наших громадян та бізнесу. Дуже важливо, щоб проект Закону було прийнято якнайшвидше і щоб документ повною мірою відповідав вимогам європейського законодавства. Це має бути справжня імплементація, без імітації. За зачиненими дверима європейці завжди запитують, що у нас у питанні боротьби з корупцією, як справи з імплементацією антиолігархічного законодавства? Якщо з цим будуть проблеми, то рівень підтримки України знижуватиметься", - наголосила депутатка.
Впровадження Регламенту REMIT в Україні проходитиме у декілька етапів. Зокрема, на першому передбачається:
- Введення термінології Регламенту REMIT: «оптовий енергетичний ринок», «оптовий енергетичний продукт», «маніпулювання на оптовому енергетичному ринку», «інсайдерська інформація», «професійна таємниця»;
- Заборона здійснення маніпулювань на оптовому енергетичному ринку та неправомірного використання інсайдерської інформації;
- Надання повноважень Регулятору у проведенні розслідувань зловживань на оптовому енергетичному ринку.
На другому етапі ключовим завданням стане розробка і поступове впровадження нормативно-правових актів, необхідних для реалізації вимог закону. Окрім цього, на даному етапі Регулятор матиме такі завдання:
- Реєстрація учасників оптового енергетичного ринку (після прийняття НКРЕКП Порядку реєстрації учасників оптового енергетичного ринку);
- Створення національного Реєстру учасників оптового енергетичного ринку та його оприлюднення на офіційному веб-сайті НКРЕКП;
- Оприлюднення інсайдерської інформації на веб-сайтах учасників ринку (через 9 місяців та до початку функціонування платформ інсайдерської інформації);
- Забезпечення проведення розслідувань зловживань на оптовому енергетичному ринку;
- Функціонування платформ інсайдерської інформації Оператора ГТС та Оператора системи передачі (12 місяців).
«На повну розробку і затвердження усіх основних НПА нам відводиться 9 місяців. Ми чітко розуміємо форму, суть та наповнення усіх наших нормативно-правових актів, вони напрацьовані уже на 80%. Наразі наше головне завдання - розробити порядок реєстрації учасників оптового енергетичного ринку», - повідомила членкиня енергетичного Регулятора Ольга Бабій.
Також, за її словами, необхідно впровадити новий порядок проведення розслідувань зловживань, який буде конкретизувати функціонал, права та повноваження Регулятора, надані Законом.
«Порядок розслідування зловживань буде деталізованим документом, який буде чітко визначати повноваження Регулятора. В умовах нашого законодавства Регулятор зможе робити тільки те, що йому дозволено законом та відповідним Порядком. Останній буде проходити узгодження з Антимонопольним комітетом щодо недопущення втручання у поведінку тих чи інших учасників, а також з Національною комісією з цінних паперів та фондових ринків. Адже Регламент REMIT передбачає, що якщо енергетичний Регулятор при здійсненні розслідування на енергетичних ринках виявив порушення, що стосуються, наприклад, Антимонопольного законодавства, то справа передається відповідному Регулятору", - сказала Ольга Бабій.
За збір, агрегацію та подання інформації Регулятору щодо операцій на ринках відповідатимуть адміністратори передачі даних. Відповідно до проекту Закону 5322 гарантованими адміністраторами виступатимуть НЕК «Укренерго», АТ «Оператор ринку» та ТОВ «Оператор ГТС України».
Ці компанії забезпечуватимуть спостереження за різними сегментами ринків та звітуватимуть Регулятору. Представники цих компаній запевняють, що готові перейти до виконання відповідних обов’язків уже найближчим часом.
Керівник Департаменту ринкового нагляду та поведінки Агентства співробітництва енергетичних регуляторів (ACER) Мартін Годфрід (Martin Godfried) зазначив, що Агентство високо оцінює зусилля України щодо якісного вдосконалення підходів до збору та обробки даних на енергетичних ринках з метою ефективного запобігання та протидії ринковим зловживанням.
«Агентство цінує прагнення України змінити підхід до збору даних про операції на енергетичному ринку. Поки що ми розглядаємо нові шляхи майбутньої співпраці з вами. Ми впевнені, що REMIT сприятиме розвитку українських енергетичних ринків», – сказав Мартін Годфрід.
Андрій Герус наприкінці заходу зазначив, що український Парламент буде приймати рішення, спрямовані на подальшу побудову українського енергетичного ринку згідно європейських принципів та правил конкурентних ринків.
«Ми вдячні нашим партнерам за їхню позицію і допомогу у розробці законодавства, а також в інтеграції наших енергетичних ринків з європейськими», - підсумував голова Комітету.
ОЗНАЙОМИТИСЬ ДЕТАЛЬНІШЕ З КЛЮЧОВИМИ ПОЛОЖЕННЯМИ ПРОЕКТУ ЗАКОНУ 5322 МОЖНА НА САЙТІ СПЕЦПРОЕКТУ КОМІТЕТУ - remit.in.ua
Презентація дорожньої карти реалізації законопроекту 5322 за посиланням.