Під головуванням першого заступника голови Комітету Олексія Кучеренка в Комітеті відбувся круглий стіл на тему: «Захист прав споживачів житлово-комунальних послуг в умовах воєнного стану».
У заході взяли участь народні депутати України – члени Комітету, представники Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба), НКРЕКП, Міністерства економіки, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також представники профільних та громадських організацій.
Засідання круглого столу відкрив голова Комітету Андрій Герус, зазначивши, що умови воєнного стану не мають впливати на дотримання встановлених стандартів щодо кількості та якості житлово-комунальних послуг. Однак, за його словами, оскільки на якість послуги впливає фінансовий стан компанії, яка ці послуги надає, необхідно розглядати і тарифну збалансованість при аналізі дотримання встановлених стандартів.
Олексій Кучеренко у своєму виступі окреслив основні проблемні питання, які постають у сфері контролю за наданням житлово-комунальних послуг. Він також наголосив, що захист прав споживача — це невід’ємна складова забезпечення прав громадянина та підкреслив важливість ролі НКРЕКП та Держпродспоживслужби у цьому. Водночас, на його думку, і самі споживачі мають бути активними щодо обстоювання власних прав і направляти у належний спосіб скарги до відповідних органів, а не лише висловлювати невдоволення у публічному просторі.
В обговоренні також взяв участь Сергій Ткачук, голова Держпродспоживслужби. У виступі він зазначив про необхідність пошуку балансу під час захисту прав та інтересів споживачів між нормами законодавства та реальним станом підприємств у житлово-комунальній сфері.
За його інформацією, за період воєнного стану до Держпродспоживслужби надійшло понад 3,5 тис звернень громадян. Водночас лише за лютий 2024 року через урядову «гарячу лінію» поступило понад 7,5 тис скарг щодо питань захисту прав споживачів. Питання комунальних послуг стабільно перебуває у «топ-5» напрямків звернень та скарг.
Він наголосив, що Держпродспоживслужба не має на меті тиск на суб’єкти господарювання чи умисне притягнення їх до відповідальності. Проте, за словами Сергія Ткачука, має бути дотримана якість наданої послуги, за яку сплачують споживачі в складних для країни умовах.
Олександр Формагей, член НКРЕКП, розповів про основні пріоритети Регулятора у цьому напрямку. Зокрема Комісією були розроблені електронні форми, інфобокси, та постійно надаються роз’яснення на сайті та у соціальних мережах.
Наталія
Хоцянівська, директор Департаменту комунальних послуг Міністерства
розвитку громад, територій та інфраструктури, відзначила
важливість і правильність відновлення позапланових перевірок
Держпродспоживслужби.
За словами Оксани Шкірко, представниці Міністерства економіки, під час дії мораторію на перевірку суб’єктів господарювання до Міністерства надійшла понад тисяча скарг споживачів щодо неправомірних дій надавачів послуг: здебільшого щодо недостовірної інформації у квитанціях, надання неякісних житлово-комунальні послуг чи ненадання їх взагалі.
Світлана Глущенко, директор Департаменту моніторингу додержання соціальних та економічних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, зазначила, що за минулий рік вони отримали понад дві з половиною тисячі скарг споживачів, які стосуються сфери житлово-комунальних послуг. У 2022 та у 2023 році Уповноважений звернув увагу, що мораторій не сприяє додержанню прав споживачів. Враховуючи звернення, Секретаріат Уповноваженого розробив пропозиції, спрямовані на поновлення заходів контролю у сфері захисту споживачів.
Дмитро Новицький, президент Асоціації «Укрводоканалекологія» зазначив про надходження скарг трьох типів: на якість води, на безперервність послуг та щодо нарахувань. Він повідомив, що досить складно під час війни дотримуватися наказу МОЗ про державні санітарні правила і норми (ДСаНПіН). На його думку, на тлі недостатності тарифу та збільшенні вимог до монополій, водоканали стають неспроможними своєчасно реагувати на аварії, спричинені обстрілами рф. Окрім цього, значна частина проблем з водопостачанням у багатоквартирних будинках могла би бути вирішена за умови належного утримання і обслуговування внутрішньобудинкових систем.
Олег Гарник, експерт Асоціації міст України, порушив питання щодо захисту прав споживачів органами місцевого самоврядування. Відповідно до своїх повноважень вони представляють інтереси громадян та мають у власності комунальні підприємства, дії яких громадяни оскаржують.
В обговоренні також взяли активну участь представники громадських організацій. Можливість виступу була надана і окремим підприємствам зі сфери надання житлово-комунальних послуг.
Підсумовуючи, учасники зазначили про необхідність подальшого моніторингу і виокремлення основних проблемних питань у сфері захисту прав споживачів та доцільність проведення наступних заходів Комітету щодо цього.