Перспективний план законотворчої роботи
21 січня 2015, 14:12
ЗАТВЕРДЖЕНО
на засіданні Комітету
24 грудня 2014 року
Протокол № 4
ПЛАН ПЕРСПЕКТИВНОЇ ЗАКОНОТВОРЧОЇ РОБОТИ КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНОГО КОМПЛЕКСУ, ЯДЕРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ
на 2015 рік.
(пріоритетні законопроекти)
| НАЗВА ЗАКОНОПРОЕКТУ | МЕТА ЗАКОНОПРОЕКТУ | ВІДПОВІДАЛЬНІ ПІДКОМІТЕТИ |
1 | Про Національний регулюючий орган, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики | Підвищення ефективності роботи національного регулятора та мінімізації на нього політичного та бізнесового впливів; приведення законодавства України відповідно до вимог Договору про заснування Енергетичного Співтовариства. | - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання |
2 | Про стратегічний резерв палива | Забезпечення енергетичної безпеки. Створення стратегічних резервів нафти і нафтопродуктів; природного газу на базі ПСГ; ядерного палива; вугілля. | - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення - Підкомітет з питань ядерної енергетики та ядерної безпеки - Підкомітет з питань вугільної промисловості |
3 | Про диверсифікацію джерел поставок палива | Зниження ризиків в енергозабезпеченні споживачів шляхом створення нових та розширення існуючих маршрутів поставок природного газу, нафти, ядерного палива, вугілля та електричної енергії. | - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення - Підкомітет з питань ядерної енергетики та ядерної безпеки - Підкомітет з питань вугільної промисловості |
4 | Про захист енергетичних споруд та об’єктів | Підвищення рівня безпеки енергетичної інфраструктури в умовах військових дій та терористичних загроз. | - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій |
5 | Про внесення зміни до деяких законодавчих актів України (щодо впорядкування питань фінансування заходів з підвищення безпеки ядерних установок) | Забезпечення повноцінної реалізації заходів програм з підвищення рівня безпеки АЕС та заходів програм продовження термінів експлуатації діючих енергоблоків АЕС. | - Підкомітет з питань ядерної енергетики та ядерної безпеки |
6 | Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про впорядкування питань, пов'язаних із забезпеченням ядерної безпеки» (щодо розміщення коштів фінансового резерву) | Надання права експлуатуючій організації (оператору) розміщувати кошти фінансового резерву у цінні папери, що емітує держава. Прийняття даного законопроекту відповідатиме вимогам удосконалення законодавства відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однією сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони. | - Підкомітет з питань ядерної енергетики та ядерної безпеки |
7 | Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення умов соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає в зонах спостереження | Захист найбільш вразливих категорій населення (діти, інваліди і пенсіонери) медичним страхуванням з метою отримання останніми доступу до якісного медичного обслуговування. | - Підкомітет з питань ядерної енергетики та ядерної безпеки |
8 | Внесення змін до Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» | Приведення у відповідність до положень Третього енергетичного пакету ЄС, зокрема, усунення обмежень конкуренції на ринку електроенергії, у т.ч. через скасування положення стосовно створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу. Формування цін для споживачів усіх категорій на ринкових принципах, відмова від перехресного субсидування. | - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
9 | Про демонополізацію у сфері виробництва і реалізації електричної та теплової енергії | Ліквідація монополії у виробництві та реалізації електричної і теплової енергії ТЕС та ТЕЦ шляхом реструктуризації підприємств монополістів, створення умов конкуренції. | - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
10 | Щодо особливостей погашення заборгованості за електричну енергію, яка утворилася на оптовому ринку електричної енергії України | Регулювання відносин, пов’язаних із погашенням заборгованості, що утворилась на оптовому ринку електричної енергії України. Метою цього Закону є погашення заборгованості, яка утворилась на оптовому ринку електричної енергії України. | - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
11 | Про обов’язкове відокремлення видів діяльності в електроенергетиці | Запровадження комплексу правових, економічних та організаційних заходів, спрямованих на здійснення відокремлення на ринку електричної енергії діяльності з розподілу електричної енергії від інших, визначених цим Законом видів діяльності. | - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
12 | Внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» в частині встановлення «зеленого тарифу» для нових об’єктів ВДЕ | Усунення можливості отримання надприбутків за рахунок невиправданого збільшення фінансового навантаження на споживачів. Внесення зміни в частині термінологічних визначень із приведенням їх у відповідність до директиви 2009/28/ЕС. | - Підкомітет з нетрадиційних та відновлювальних джерел енергії |
13 | 2. Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії | Приведення правового регулювання сфери альтернативних джерел енергії у відповідність до правових норм ЄС. Створення механізмів, що мають бути націлені на заміщення природного газу, який використовується для опалення, гарячого водопостачання (ГВП) та електропостачання в приватних будинках. Серед таких механізмів стимулювання розвитку ВДЕ мають стати грошово-кредитні інструменти (безвідсоткові позики, цільове пільгове кредитування, компенсація частини витрат, часткове або повне покриття банківських відсотків за цільовими кредитами комерційних банків та ін.) та податкові пільги. | - Підкомітет з нетрадиційних та відновлювальних джерел енергії |
14 | Про енергетичну ефективність будівель. | Комплексне регулювання відносин, які виникають у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель в Україні. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності |
15 | Про ефективне використання паливно-енергетичних ресурсів | Визначення правових, економічних, соціальних та екологічних основ енергозбереження для усіх підприємств, об’єднань та організацій, розташованих на території України, а також для населення. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності |
16 | Про внесення змін до деяких законів України (у сферах теплопостачання та житлово-комунальних послуг). | Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги сприятиме ефективному функціонуванню підприємств сфери теплопостачання та житлово-комунальної сфери. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
17 | Про комерційний облік у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, надання комунальних послуг | Забезпечення комерційного обліку постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та захисту прав споживачів. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
18 | Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо запровадження енергсервісних контрактів) | Запровадження енергосервісних контрактів з метою виконання робіт (надання послуг) із впровадження енергозберігаючих технологій, що дасть можливість створити умови для скорочення споживання енергетичних ресурсів. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності |
19 | Про енергетичний аудит | метою цього Закону є запровадження системи більш раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів, розвиток економічної конкуренції і підвищення ефективності діяльності суб'єктів господарювання та споживачів паливно-енергетичних ресурсів, захист їхніх інтересів, а також забезпечення реалізації державної політики у сфері енергоефективності та енергозбереження. | - Підкомітет з питань енергозбереження та енергоефективності |
20 | Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії | - Наблизити рівні «зеленого» тарифу на електроенергію, що вироблена з використанням альтернативних джерел енергії, до середньосвітових рівнів; - Скасувати поняття місцевої складової; - Встановити розміри винагороди за використання складових українського виробництва при проектуванні та будівництві об’єктів енергетики на альтернативних джерелах енергії; - Встановити контроль за серійними заводськими номерами, зазначеними у технічних паспортах генеруючого обладнання, що унеможливлює фальсифікації з отриманням більш високого коефіцієнту «зеленого» тарифу на об’єктах, які отримали його в попередніх періодах. | - Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії - Підкомітет з нетрадиційних та відновлювальних джерел енергії |
21 | Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення екологічного податку за розміщення твердих побутових відходів | Проект Закону буде розроблено з метою розвитку в Україні сфери поводження з відходами, модернізації діючих та створення нових сучасних об’єктів із захоронення твердих побутових відходів, запровадження новітніх технологій утилізації відходів, максимального повторного їх залучення у господарський оборот як вторинних ресурсів та альтернативного джерела енергії, а також стимулювання екологічних інвестицій. | - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій - Підкомітет з нетрадиційних та відновлювальних джерел енергії |
22 | Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» (щодо правил приєднання електроустановок до електричних мереж) | - Спростити процедуру приєднання споживачів до еклектичних мереж. - Запровадити єдину ціну (вартість) послуги з приєднання із розрахунку за 1 кВт приєднаної потужності. Це дозволить інвесторам, споживачам і постачальникам планувати бюджет та необхідний обсяг інвестицій при будівництві, реконструкції, теплозабезпеченні чи підключені нових електричних потужностей. - Передати НКРЄКП право і обов’язок встановлювати ціну (вартість) послуги приєднання, виходячи із інтересів споживачів, постачальників електричної та теплової енергії, розвитку інфраструктури електропостачання, розвитку виробництва електроенергії, розвитку ринкових відносин на ринку електроенергії та газозаміщення. - Значно підвищити показник рейтингу легкості ведення бізнесу (Doingbusiness) щодо приєднання до електричних мереж. Мета – Топ-10. - Створення умов для значного, в декілька разів порівняно за існуючими обсягами, збільшення інвестицій в житлове та промислове будівництво, комунальне господарство тощо. | Підкомітет з питань електроенергетики та транспортування енергії |
23 | Про внесення змін до Закону «Про нафту і газ» в частині видобутку та переробки нафти | Запровадження застосування новітніх технологій (запровадження гідравлічного та газодинамічного розриву пласта тощо) з метою підвищення коефіцієнта вилучення нафти | - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
24 | Про стимулювання розвитку нафтопереробної промисловості | Забезпечення надходження інвестицій у модернізацію та реконструкцію нафтопереробної галузі за рахунок оптимізації фіскальної політики. | - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій |
25 | Про захист прав споживачів на ринку нафтопродуктів | Забезпечення державного контролю за якістю нафтопродуктів та розвитку конкуренції на ринку | - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
26 | Про засади функціонування ринку природного газу (у новій редакції) | Приведення законодавства у відповідність до вимог 2-го та 3-го енергопакетів ЄС, зокрема, удосконалення механізму відокремлення функцій видобутку, транспортування, розподілу та постачання газу, а також зниження адміністративного впливу на ринкові відносини. Фінансове оздоровлення державних підприємств нафтогазового комплексу та перехід їх на повне самофінансування; трансформація НАК «Нафтогаз України» у холдингову структуру з обмеженими повноваженнями (проведення зборів акціонерів, підготовка річних звітів); перенесення усіх комерційних і виробничих завдань на рівень дочірніх підприємств. Перехід протягом 2015р. до ринкової ціни на газ для усіх споживачів з врахуванням положень Соціального меморандуму Енергетичного Співтовариства про захист соціально вразливих споживачів. | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій |
27 | Про стимулювання збільшення видобутку нафти та газу в Україні | Створення привабливих умов для інвесторів усіх форм власності на базі стимулюючих та стабільних фіскальних умов видобутку вуглеводнів; впровадження диференційної системи ставок плати користування надрами; недопущення примусового продажу газу підприємствами усіх форм власності через НАК «Нафтогаз України», виведення ПАТ «Укргазвидобування» з підпорядкування НАК «Нафтогаз України». Приведення роботи ПАТ у відповідність до міжнародних стандартів корпоративного управління, усунення адміністративних важелів впливу з боку державних органів, приведення ціни реалізації газу до ринкового рівня. | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
28 | Розробка нової редакції Кодексу «Про надра» | Поєднання удосконалених у єдиному законі норм законів «Про нафту і газ», «Про газ (метан) вугільних родовищ», «Про державну геологічну службу», «Гірничий закон України». Удосконалення системи видачі та анулювання спеціальних дозволів на користування надрами. Підвищення прозорості у сфері видобутку енергоресурсів відповідно до зобов’язань України у рамках Ініціативи прозорості видобувних галузей (EITI). | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
29 | Про внесення змін до Земельного Кодексу (щодо спрощення надання земельних ділянок для спорудження, будівництва, експлуатації та обслуговування нафтових і газових свердловин і пов'язаних з їх обслуговуванням чи експлуатацією об'єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під'їзних доріг, ліній електропередач та зв'язку). | Передбачене КУ (розділ VIII, п.5.1.3.). Мета: - спрощення надання земельних ділянок для проведення розвідувальних Очікуваний результат - скорочення часу на вирішення земельних питань з 6–12 до 1–3 міс., що дасть змогу пришвидшити початок робіт із буріння - закріплення гарантій для видобувників на доступ до землі Передбачені механізми: - зняття необхідності зміни цільового призначення землі при затверджених запасах нафтогазових родовищ і переході до промислового освоєння покладів; - введення перехідного періоду (до 2 років) на оформлення земельних документів у разі промислового припливу свердловини, що дозволить уникнути простою свердловини | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
30 | Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” від 1 липня 2004 року № 1952-IV, Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703, Гірничого Закону України від 6 жовтня 1999 року № 1127-XIV з метою виключення нафтогазових свердловин, гірничих виробок, а також промислових трубопроводів (в тому числі газорозподільних мереж) з переліку об'єктів, які вважаються нерухомістю та підпадають під державну реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень. | Передбачене КУ (розділ VIII, п.5.1.3.). Мета: - дерегуляція, врегулювання майнового статусу свердловин та нафтогазових мереж Очікуваний результат: - скорочення часу процедури початку роботи шляхом прибирання штучних бюрократичних перепон Механізми: - виключення нафтогазових свердловин, гірничих виробок, а також промислових трубопроводів (в тому числі газорозподільних мереж) з переліку об'єктів, які вважаються нерухомістю; | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
31 | Внесення змін до закону «Про містобудівну діяльність шляхом прискорення проведення робіт з розвідувального буріння шляхом виключення з переліку об’єктів містобудування та будівництва розвідувальних свердловин на етапі введення робіт з геологічного вивчення нафтогазоносних надр (без облаштування). | Передбачене КУ (розділ VIII, п.5.1.3.). Мета: - дерегуляція, прискорення проведення ГРР Очікуваний результат - скорочення часу на документальне введення розвідувальних свердловини в експлуатацію з 3-6 міс. до 15 днів Механізми: - виключення з переліку об’єктів містобудування та будівництва розвідувальних свердловин на етапі введення робіт з геологічного вивчення нафтогазоносних надр (без облаштування). | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення |
32 | Внести зміни до «Бюджетного Кодексу України», передбачивши відрахування частини плати за користування надрами за видобуті корисні копалини загальнодержавного значення до бюджетів місцевого самоврядування. | Передбачене КУ (розділ III, п.1.2.1.). Мета: - стимулювання місцевих громад до прискорення вирішення питань виділення ділянок для розробки та видобутку корисних копалин загальнодержавного значення (нафта, газ, конденсат, вугілля, металічні та неметалічні руди, сировини, води) Механізми: відрахування частини сплаченої суми рентних платежів (~2 до 5%) до бюджетів місцевих громад на соціальні програми та розвиток інфраструктури | - Підкомітет з питань газової, газотранспортної галузі та політики газопостачання - Підкомітет з питань нафтової, нафтотранспортної галузі та нафтопродукто-забезпечення - Підкомітет з питань вугільної промисловості |
33 | Про засади функціонування ринку вугільної продукції | Формування правових, економічних та організаційних засад переходу від моделі Єдиного Закупника ДП «Вугілля України» до моделі двосторонніх договорів та біржової торгівлі вугільною продукцією. | - Підкомітет з питань вугільної промисловості |
34 | Про ліквідацію нерентабельних гірничих підприємств | Правові, економічі та організаційні механізми закриття шахт. | - Підкомітет з питань вугільної промисловості |
35 | Про внесення змін до Закону України «Про приватизацію державного майна» | Сприяння залученню приватних інвестицій (у т.ч. іноземних) у вугільну галузь. | - Підкомітет з питань вугільної промисловості - Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інвестицій |
Голова Комітету М.МАРТИНЕНКО