№26
24 листопада 2014, 13:19
Комітет з питань паливно-енергетичного комплексу,
ядерної політики та ядерної безпеки
26
14 жовтня 14
Кулуари ВРУ
ГОЛОВУЄ: Голова Комітету Мартиненко М.В.
ПРИСУТНІ: члени Комітету Богдан Р.Д., Васюник І.В., Гончаров А.Д., Зарубінський О.О., Кутовий В.Г., Рудьковський М.М., Мирний О.Б., Онищенко О.Р., Павелко А.В., Пашинський С.В., Турманов В.І.
Працівники секретаріату Комітету: Дудкін О.М., Постніков С.М., Зенюк Л.О., Тимофієв П.В., Вдовенко В.Г., Бондаренко А.Ф., Шмерего М.О.
ВІДСУТНІ: члени Комітету Бандуров В.В., Груба Г.І., Іванющенко Ю.В., Іоффе Ю.Я., Ковальчук В.А., Кунченко О.П., Ковач В.І., Корж П.П., Лелюк О.В., Мармазов Є.В., Медяник В.Ю.,
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про затвердження Рекомендацій Комітетських слухань на тему «Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI».
2. Різне.
1.
СЛУХАЛИ: Інформацію Голови Комітету Мартиненка М.В. про Рекомендації Комітетських слухань від 24 вересня 2014 року на тему «Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України
до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI».
УХВАЛИЛИ:
Затвердити з урахуванням висловлених членами Комітету зауважень та пропозицій Рекомендації Комітетських слухань на тему «Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI» (додаток до протоколу, на ___ арк.).
Рішення прийнято одноголосно.
Голова Комітету М.МАРТИНЕНКО
Додаток №1
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Комітетських слухань на тему:
«Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI»
Розглянувши питання стану виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI, учасники Комітетських слухань зазначають наступне.
Як і рік тому, зобов’язання за директивами, що віднесені до Другого енергетичного пакету, імплементація якого мала відбутися до 1 січня 2012 року, виконані частково. Не визначені терміни імплементації Третього енергетичного пакету, більшість положень якого країни Енергетичного Співтовариства зобов’язалися впровадити до 1 січня 2015 року.
Більшість рекомендацій, які були схвалені учасниками Комітетських слухань на цю ж тему, що відбулися в жовтні 2013 року, через об’єктивні і суб’єктивні причини виконані не були. Це, зокрема:
економічна та фінансова нестабільність;
зміна пріоритетів бюджетного фінансування;
послаблення інвестиційної привабливості;
структурні зміни регуляторних органів;
низька ефективність структури споживання паливно-енергетичних ресурсів;
загрози припинення постачання та транзиту енергоносіїв.
Учасники Комітетських слухань наголошують про таке.
На сьогодні перед Україною постали нові виклики, які пов’язані з військовою агресією проти України, включаючи і загрозу енергетичній безпеці.
Постійна загроза з боку Росії застосовувати «енергетичну зброю» у формі обмеження поставок та транзиту газу для досягнення політичних цілей – серйозний виклик не лише для України, але й для енергетичної безпеки Європейського Союзу. Саме тому реформування енергетики України в контексті інтеграції до Енергетичного Співтовариства має відбуватися більш ефективно, включаючи послідовність реформування всієї енергетики, а не її частин, оптимізацію часових рамок задля запровадження на внутрішньому ринку, більшої конкуренції, вищих енергетичних стандартів і правил, кращого інвестиційного клімату.
Актуальним на сьогодні залишається посилення дієвого контролю з боку центральних органів виконавчої влади за виконанням заходів в рамках Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства.
Попри прийняття у серпні цього року Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України», який розширює коло операторів з управління газотранспортною системою України, порядок доступу до єдиної газотранспортної системи України в частині недискримінаційного доступу до газопроводів, механізмів розподілу пропускної спроможності, фізичного балансування, резервування потужностей потребує подальшого удосконалення у відповідності до вимог Енергетичного Співтовариства.
Пріоритетним залишається питання адаптації українського законодавства до енергетичного законодавства ЄС у сфері нафтової галузі. Необхідно найближчим часом розробити нормативно-правову базу щодо створення та підтримання резервів нафти та нафтопродуктів на рівні, достатньому для забезпечення внутрішнього споживання протягом не менше 90 днів.
З метою забезпечення відповідності положень Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України», який прийнятий в жовтні минулого року Верховною Радою на виконання вимог Директиви 2003/54/ЕС щодо приведення нормативно-правової бази з питань загальних правил функціонування внутрішнього ринку електроенергії, європейським принципам та стандартам важливим є його доопрацювання в частині недопущення перехресного субсидування.
Прискорення приєднання України до енергосистеми ENTSO-E, як умови подальшого відкриття ринків і транскордонної передачі електроенергії, є важливим кроком у напрямі гармонізації правил експорту електроенергії відповідно до положення Регламенту №1228.
Енергетичне законодавство України щодо виробництва енергії з відновлюваних джерел має відповідати вимогам директив Енергетичного Співтовариства в частині забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії.
Немає дієвого прогресу щодо прийняття державних стандартів стосовно граничного вмісту сірки у певних видах рідкого палива та вимоги до вмісту сірки у важких мазутах, суднових видах палива й дизельних мазутах, відповідно до Директиви 1999/32/ЕС.
Національний план скорочення викидів основних забруднюючих речовин від великих спалювальних установок має бути розроблений у термін, визначений рішенням Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства
від 24.10.13 № 2013/ХХ/МС-ЕнС.
Враховуючи дефіцит паливно-енергетичних ресурсів в Україні особливого значення на сьогодні набуло питання їх ефективного використання.
У минулому році був розроблений та поданий до Верховної Ради України відповідний законопроект, який в лютому цього року відкликаний у зв’язку із зміною уряду. Тому важливим завданням для паливно-енергетичного комплексу є термінове напрацювання нового законопроекту.
З метою забезпечення виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства учасники Комітетських слухань рекомендують:
1.Запропонувати Кабінету Міністрів України:
1.1. Враховуючи виклики і загрози сьогодення, провести актуалізацію стану виконання Україною зобов’язань, взятих відповідно до Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, і за її результатами спільно з виконавчими органами Енергетичного Співтовариства опрацювати чітке закріплення термінів імплементації цих зобов’язань та посилити контроль за їх виконанням.
1.2. Вдосконалити координацію дій центральних органів виконавчої влади, відповідальних за розробку нормативно-правових актів, на виконання вимог Енергетичного Співтовариства.
1.3. Запровадити конкретні механізми співпраці з експертами Енергетичного Співтовариства в процесі імплементації законодавства України до вимог Енергетичного Співтовариства в рамках Меморандуму про взаєморозуміння, підписаного у лютому 2014 року.
1.4. При розробці нормативно-правових актів у сфері енергетики забезпечити змістовну імплементацію у законодавство України механізмів управління та регулювання у цій сфері, передбачених директивами ЄС.
2. Звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією доручити відповідним міністерствам та відомствам:
Розробити зміни до законодавства щодо:
- запровадження системи управління попитом щодо визначення зобов'язань постачальників енергії в частині надання споживачам енергетичних послуг;
- уточнення завдань суб'єктів енергетичних ринків, повноважень органів державної влади та джерел фінансування робіт в частині функціонування паливно-енергетичного комплексу в особливий період та системи захисту критичної енергетичної інфраструктури.
Внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.
З метою узгодженого підходу щодо напрямів подальшого розвитку енергетичного сектору забезпечити оновлення Енергетичної стратегії України на основі механізмів передбачених директивами ЄС у відповідних сферах.
2.1. В сфері електроенергетики:
2.1.1. Прискорити виконання заходів щодо інтеграції Об’єднаної електроенергетичної системи України до Союзу центральноєвропейської електричної мережі відповідно до вимог Європейської мережі операторів систем передачі електроенергії (ENTSO-E).
2.1.2. Здійснити доопрацювання Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» відповідно до зауважень та пропозицій Енергетичного Співтовариства, зокрема, в частині недопущення перехресного субсидіювання та вимог Третього енергетичного пакету.
2.1.3. Внести зміни в законодавство України в частині виробництва електроенергії з відновлюваних джерел для нових об’єктів з метою забезпечення інвесторам нормованої ставки рентабельності, зменшення місцевої складової та скорочення субсидування для покриття різниці у тарифах.
2.1.4. Внести зміни до закону України «Про електроенергетику»в частині термінологічних визначень із приведенням їх у відповідність до Директиви 2009/28/ЕС.
2.1.5. Запровадити економічно обґрунтовані ціни на електроенергію для усіх категорій споживачів, враховуючи положення Меморандуму про порозуміння у сфері соціальних питань Енергетичного Співтовариства.
2.2. В нафтогазовій сфері:
2.2.1. Продовжити розробку нормативно-правових актів з метою імплементації Директиви 2009/73/ЕС про спільні правила внутрішнього ринку природного газу та Регламенту №715/2009 про умови доступу до мереж транспортування природного газу.
2.2.2. Прискорити розробку законодавства щодо створення мінімальних запасів нафти та/або нафтопродуктів відповідно до Директиви 2009/119/ЕС, впровадити заходи, спрямовані на створення та використання стратегічних запасів нафти.
2.2.3 Спільно з європейськими операторами газових мереж та приватними європейськими інвестиційними компаніями опрацювати можливість практичної реалізації нового газового коридору для країн Центральної та Східної Європи «Захід-Схід» з використанням виділених західноукраїнських підземних сховищ природного газу.
2.3. В сфері енергоефективності та відновлювальної енергетики:
Забезпечити належну роботу щодо імплементації законодавства ЄС у сфері енергоефективності та відновлювальної енергетики, що випливають із зобов’язань України за Протоколом про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, зокрема директиви 2009/28/ЕС, включаючи:
- розробку законопроекту про ефективне використання паливно-енергетичних ресурсів в Україні;
- прийняття Національного плану дій з енергоефективності та Національного плану дій з відновлюваної енергетики в найкоротші терміни;
- розробку законодавства щодо обов’язкового комерційного обліку кінцевим споживачем постачання теплової енергії від систем централізованого постачання, а також енергетичного аудиту та енергетичного менеджменту.
2.4. В сфері охорони довкілля:
2.4.1. Забезпечити прийняття державних стандартів стосовно граничного вмісту сірки у певних видах рідкого палива та вимоги до вмісту сірки у важких мазутах, суднових видах палива й дизельних мазутах, відповідно до Директиви 1999/32/ЕС.
2.4.2. Забезпечити доопрацювання Національного плану скорочення викидів основних забруднюючих речовин від великих спалювальних установок відповідності до рекомендацій, наданих Радою Міністрів Енергетичного Співтовариства на засіданні 23 вересня 2014 року у м. Києві.
Голова Комітету М.МАРТИНЕНКО