VII скликання
24 листопада 2014, 14:14
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
про діяльність Комітету Верховної Ради України
з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки за період VII скликання ( 2012 – 2014 рр.)
Комітет був утворений 25 грудня 2012 р. постановою Верховної Ради України N 11-VII від 25 грудня 2012 р. «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання» та визначені члени Комітету:
Голова Комітету - Мартиненко Микола Володимирович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина";
Перший заступник голови Комітету - Зарубінський Олег Олександрович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Заступник голови Комітету - Кунченко Олексій Петрович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Заступник голови Комітету - Мирний Олександр Борисович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Свобода";
Заступник голови Комітету - - Онищенко Олександр Романович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Секретар Комітету – Груба Григорій Іванович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Бандуров Володимир Володимирович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Богдан Руслан Дмитрович - народний депутат України, член фракції Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" (Постанова ВР України № 1524-VII від 19.06.2014 р.);
Васюник Ігор Васильович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина";
Гончаров Анатолій Дмитрович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ (Постанова ВР України № 220-VII від 18.04.2013 р.);
Іванющенко Юрій Володимирович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Іоффе Юлій Якович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Ковальчук Віталій Анатолійович - народний депутат України, фракція Політичної партії "УДАР Віталія Кличка";
Ковач Василь Ілліч - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Корж Павло Петрович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Кутовий В’ячеслав Григорович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина";
Лелюк Олексій Володимирович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Мармазов Євген Васильович - народний депутат України, позафракційний;
Медяник Володимир Юрійович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Павелко Андрій Васильович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина";
Пашинський Сергій Володимирович - народний депутат України, фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина";
Рудьковський Микола Миколайович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ;
Турманов Віктор Іванович - народний депутат України, фракція ПАРТІЇ РЕГІОНІВ.
На засіданні Комітету 06.03.2013 р., (протокол №2) затверджена кількість підкомітетів, їх голови та персональний склад підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Підкомітет з питань стратегії розвитку галузі та інвестицій:
Пашинський С.В. - голова підкомітету;
Бандуров В.В.- член підкомітету;
Васюник І.В.- член підкомітету;
Іванющенко Ю.В.- член підкомітету;
Кунченко О.П.- член підкомітету;
Мирний О.Б.- член підкомітету.
Підкомітет з питань ядерної політики та ядерної безпеки:
Бандуров В.В.- голова підкомітету;
Зарубінський О.О.- член підкомітету;
Мармазов Є.В.- член підкомітету;
Медяник В.Ю.- член підкомітету (затверджено на засіданні Комітету 23.10.2013 р., протокол №13);
Павелко А.В.- член підкомітету.
Підкомітет з питань електроенергетики:
Павелко А.В.- голова підкомітету;
Васюник І.В.- член підкомітету;
Груба Г.І.- член підкомітету;
Іоффе Ю.Я.- член підкомітету;
Ковач В.І.- член підкомітету;
Корж П.П.- член підкомітету;
Пашинський С.В.- член підкомітету;
Медяник В.Ю.- член підкомітету.
Підкомітет з питань енергозбереження та нетрадиційних джерел енергії:
Ковач В.І.- голова підкомітету;
Васюник І.В.- член підкомітету;
Зарубінський О.О.- член підкомітету;
Іванющенко Ю.В.- член підкомітету;
Кунченко О.П.- член підкомітету;
Павелко А.В.- член підкомітету;
Пашинський С.В.- член підкомітету.
Підкомітет з питань вугільної промисловості:
Турманов В.І.- голова підкомітету;
Іоффе Ю.Я.- член підкомітету;
Корж П.П.- член підкомітету;
Пашинський С.В.- член підкомітету;
Гончаров А.Д.- член підкомітету.
Підкомітет з питань газової промисловості:
Кутовий В.Г. - голова підкомітету;
Васюник І.В. - член підкомітету;
Кунченко О.П. - член підкомітету;
Лелюк О.В. - член підкомітету;
Медяник В.Ю. - член підкомітету;
Павелко А.В. - член підкомітету;
Пашинський С.В. - член підкомітету;
Рудьковський М.М. - член підкомітету.
Підкомітет з питань нафтової промисловості і нафтопродуктозабезпечення:
Васюник І.В. - голова підкомітету;
Зарубінський О.О. - член підкомітету;
Кутовий В.Г. - член підкомітету;
Ковальчук В.А. - член підкомітету;
Павелко А.В. - член підкомітету;
Пашинський С.В. - член підкомітету.
23.10.2013 р. рішенням Комітету (протокол №13) на базі підкомітетів з питань газової промисловості та з питань нафтової промисловості і нафтопродуктозабезпечення створено Підкомітет з питань нафтової та газової промисловості у складі:
Васюник І.В.- голова підкомітету;
Кутовий В.Г.- член підкомітету;
Зарубінський О.О.- член підкомітету;
Ковальчук В.А.- член підкомітету;
Кунченко О.П.- член підкомітету;
Лелюк О.В.- член підкомітету;
Медяник В.Ю.- член підкомітету;
Павелко А.В.- член підкомітету;
Пашинський С.В.- член підкомітету;
Рудьковський М.М.- член підкомітету.
Секретаріат Комітету складається з 14 працівників і є структурним підрозділом Апарату Верховної Ради України.
Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки здійснює законопроектну роботу, готує, попередньо розглядає питання, віднесені до повноважень Верховної Ради України, та виконує контрольні функції у наступних сферах відання (Постанова Верховної Ради України N 11-VII від 25 грудня 2012 р.):
розвиток паливно-енергетичного комплексу, вугільної, газової, нафтової, нафтопереробної промисловості та електроенергетики;
розвиток ядерної енергетики та ядерної безпеки;
функціонування ринків енергії та енергоносіїв;
транспортування енергії та енергоносіїв;
нетрадиційні та відновлювані джерела енергії.
У відповідності із сферами відання основними напрямами роботи Комітету були:
Формування цілісної та дієвої системи управління та регулювання в паливно-енергетичному секторі, розвиток конкурентних відносин на ринках енергоносіїв, створення механізму державного контролю шляхом визначення видів діяльності на ринку електроенергії, які потребують ліцензування, забезпечення переходу до лібералізованої моделі ринку електричної енергії, яка передбачає функціонування ринку прямих договорів, ринку «на добу наперед», балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг, законодавче удосконалення стимулюючого тарифоутворення для виробників електроенергії з альтернативних та відновлювальних джерел енергії;
Сприяння виконанню зобов'язань, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI. Розробка рекомендацій щодо гармонізації нормативно-правової бази України зі стандартами ЄС в енергетичній сфері відповідно до Другого і Третього енергетичних пакетів
Створення передумов для істотного зменшення енергоємності економіки за рахунок впровадження нових технологій, прогресивних стандартів, сучасних систем контролю, управління й обліку, транспортування та споживання енергетичних продуктів і розвитку ринкових механізмів стимулювання енергозбереження;
Збільшення видобутку та виробництва власних енергоресурсів з урахуванням економіки видобування, а також збільшення обсягів енергії та енергопродуктів, видобутих із нетрадиційних і відновлюваних джерел енергії;
Диверсифікація зовнішніх джерел поставок енергетичних ресурсів та продуктів.
За час роботи Верховної Ради України VII скликання Комітетом було проведено 26 засідань, на яких розглянуто 139 питань. За поданням Комітету Верховною Радою України прийнято в цілому 9 законів України та 7 постанов Верховної Ради України.
Всього проведено засідань | 26 |
Всього розглянуто питань | 139 |
Подано на розгляд ВРУ з висновками головного комітету | 40 |
Подано висновків до головного комітету | 48 |
Розглянуто листів, звернень та запитів на інформацію | 2986 |
Проведено конференцій, семінарів, «круглих столів», засідань робочих груп | 50 |
За поданням Комітету Верховною Радою України прийнято наступні Закони України.
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення стабільної роботи стратегічних підприємств енергетичної галузі», №238-VII від 15.05.2013 р., яким передбачено продовження визначеної Законом України від 23.06.2005р. № 2711-IV (із змінами і доповненнями) «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» терміну дії процедури погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу на один рік - до 1 січня 2014 року (замість 1 січня 2013 року, як це передбачено нормою Закону України від 23.06.2005р. № 2711-IV).
Законом також передбачено розрахункову дату, на яку кожним з учасників розрахунків фіксується сума кредиторської та дебіторської заборгованостей для її погашення із застосуванням механізмів, передбаченої Законом від 23.06.2005р. № 2711-IV, встановити 1 січня 2011 року, (замість 1 січня 2007 року - дати фіксації кредиторсько-дебіторської заборгованості, передбаченої нормою чинного Закону від 23.06.2005р. № 2711-IV).
Крім того, внесені відповідні зміни до законів України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», що надають можливість на період дії процедури погашення заборгованості призупинити порушення справ про банкрутство стосовно підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Закон України «Про внесення зміни до статті 59 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо пропуску через митний кордон України та митного оформлення радіоактивних матеріалів» № 564-VII від 17.09.2013 р. доповнює діючий закон нормою щодо здійснення митного оформлення радіоактивних матеріалів за умови подання декларантом дозволу на перевезення радіоактивних матеріалів, виданого органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Закон України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України»,№ 663-VII від 24.10.2013 направлений на створення конкурентного внутрішнього ринку шляхом врегулювання питань функціонування ринку електричної енергії України на засадах:
рівної можливості доступу до ринку електричної енергії);
рівності прав на продаж та купівлю електричної енергії;
вільного вибору енергопостачальника споживачем;
рівної можливості доступу до магістральних і міждержавних та/або місцевих (локальних) електричних мереж,
функціонування конкурентних ринків електричної енергії: ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу наперед», балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг, роздрібного ринку електричної енергії;
забезпечення безперебійності електропостачання споживачам шляхом врегулювання діяльності гарантованих постачальників електроенергії;
врегулювання порядку розрахунків між учасниками ринку електричної енергії.
Законом визначаються повноваження та функції органів державної влади та суб’єктів ринку електричної енергії щодо діяльності на ринку електро енергії: повноваження центрального органу виконавчої влади що здійснює державне управління в галузі та органу, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики; функції адміністратора комерційного обліку; функції адміністратора розрахунків; функції оператора ринку електричної енергії «на добу наперед»; функції системного оператора.
Перехідними положеннями Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» передбачені умови, необхідні для сталого функціонування енергетичної системи України на період реформування та остаточної лібералізації ринку електричної енергії України.
Законом України «Про внесення зміни до статті 17 Закону України «Про теплопостачання», № 669-VII від 05.11.2013, приводиться у відповідність з п. 42 статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» норми Закону України «Про теплопостачання» щодо визначення органу ліцензування для здійснення підприємницької діяльності у сфері теплопостачання шляхом віднесення до компетенції НКРЕ ліцензування вказаної діяльності, якщо теплова енергія виробляється на ТЕС та АЕС. Законом усунуті прогалини у законодавстві, яке регулює діяльність у сфері теплопостачання, поліпшено державне регулювання діяльності у сфері теплопостачання відносно теплової енергії, що виробляється на теплових та атомних електростанціях та розширено компетенцію НКРЕ України.
Метою прийняття Закону України «Про внесення змін до Гірничого закону України щодо забезпечення вугіллям або торф’яними брикетами», №711-VII від 21.11.2013, є уточнення та конкретизація умов забезпечення вуглеотримувачів побутовим паливом і врегулювання соціально-економічних наслідків ліквідації гірничих підприємств.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії» № 1198-VII від 10.04.2014 передбачається надання права Нацкомпослуг встановлювати тарифи на теплову енергію з урахуванням послуг з опалення, що виключить процедуру двоетапного затвердження тарифів для споживачів, запровадження зарахування коштів, що вносяться за теплову енергію (для виробництва якої використовується природний газ, що постачається гарантованим постачальником) на поточні рахунки із спеціальним режимом використання теплопостачальних та теплогенеруючих організацій для проведення розрахунків за використаний природний газ.
Основною метою Закону України «Про внесення зміни до пункту 9 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», № 1318-VII від 05.06.2014 р. є приведення законодавства України у відповідність із законодавством Європейського Союзу в частині виконання зобов’язань, передбачених Протоколом про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства.
Законом відміняється застосування вивізного (експортного) мита під час оформлення експорту енергопродуктів (газ, природній газ в газоподібному стані, природній газ в скрапленому стані та інше) до країн - членів Енергетичного Співтовариства.
З метою створення умов стабільної роботи стратегічних підприємств енергетичної галузі, погашення підприємствами паливно-енергетичного комплексу заборгованості, що утворилась внаслідок несплати споживачами за енергоносії, недопущення порушення справ щодо «штучного» банкрутства підприємств ПЕК, забезпечення енергетичної безпеки держави прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення розрахунків у паливно-енергетичному комплексі», № 1571-VII від 03.07.2014.
Законом передбачено продовження визначеної Законом України від 23.06.2005р. № 2711-IV (із змінами і доповненнями) «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» терміну дії процедури погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу до 1 січня 2016 року.
Законом також передбачено внесення належних змін до законів України від 14 травня 1992 року № 2343-XII (із змінами та доповненнями) «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та від 5 червня 2012 року № 4901-VI (із змінами та доповненнями) «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», а також надано доручення Кабінету Міністрів України та Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, упорядкувати реєстр підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості; посилити контроль за станом розрахунків із погашення наявної та простроченої заборгованості підприємств ПЕК – учасників розрахунків.
Закон має на меті забезпечити проведення розрахунків між підприємствами ПЕК, які мають борги минулих років та покращить їх фінансово-економічний стан.
Метою Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України» № 1645-VII від 14.08.2014 р. є виконання зобов'язань, взятих Україною відповідно до Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства» та вимог Третього Енергетичного Пакета, зокрема, Директиви Європейського Парламенту та Ради 2003/73/ЄС стосовно загальних засад функціонування внутрішнього ринку природного газу та Регламенту Європейського Парламенту та Ради 715/2009 про умови доступу до мереж передачі природного газу.
Закон дозволить здійснити реформування Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", спрямоване на підвищення економічної ефективності нафтогазової галузі, що буде відповідати вимогам законодавства ЄС у зв'язку з приєднанням України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства та сприятиме посиленню енергетичної незалежності України.
За участю Комітету здійснена підготовка до ратифікації наступних міжнародних угод:
Закон України від 16.09.2014 № 1678-VII «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони»;
Закон України від 02.09.2014 № 1666-VII «Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейською організацією ядерних досліджень (ЦЕРН) стосовно надання статусу асоційованого члена в ЦЕРН»;
Закон України від 15.05.2014 № 1268-VII «Про ратифікацію Гарантійної угоди між Україною як Гарантом та Європейським співтовариством з атомної енергії як Кредитором стосовно Угоди про механізм надання позики, розмір якої дорівнює 300000000 (триста мільйонам) євро, від 7 серпня 2013 року між Національною атомною енергогенеруючою компанією "Енергоатом" та Європейським співтовариством з атомної енергії на реалізацію проекту Комплексна (зведена) програма підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій»;
Закон України від 15.05.2014 № 1267-VII «Про ратифікацію Гарантійної угоди (Україна: Комплексна (Зведена) програма підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій) між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку».
Члени Комітету приймали участь у роботі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки дотримання законодавства у сфері державного регулювання природних монополій та суміжних ринків щодо енерго-, газо-, тепло- та водопостачання, яка утворена Постановою Верховної Ради України від 23.07.2014 р. № 1610-VII.
Перехідними до Верховної Ради VIII скликання є наступні законопроекти, які було прийнято у першому читанні:
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення соціальних гарантій працівникам гірничих, шахтобудівних (вуглебудівних) підприємств, державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості, реєстр. №2203а від 04.06.2013 р., яким передбачається застосування єдиного визначення – вуглебудівне (шахтобудівне) підприємство, шляхом внесення відповідних змін зокрема до Гірничого закону України, а також розповсюдження його дії на працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості.
Паралельно пропонується уточнити деякі визначення і здійснити зрівняння умов забезпечення безоплатним побутовим вугіллям, або компенсацією особам, які мають право як на діючих підприємствах, так і на тих що ліквідуються або консервуються підприємствах вугільної галузі.
2. Проект Закону про внесення зміни до статті 1 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" щодо працівників калійно-магнієвих копалень, реєстр. №3574 від 07.11.2013 р.
Цілі і завдання розробленого законопроекту полягають у створенні сприятливих засад для усунення несправедливості та напруженості, пов’язаної з вирішенням питання поширення положень Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» на пенсіонерів – колишніх шахтарів калієво-магнієвих копалень.
3. Проект Закону про особливий період у паливно-енергетичному комплексі, реєстр. №4117а від 18.06.2014 р.
Розробка проекту Закону викликана необхідністю чіткого визначення підстав введення особливого періоду у паливно-енергетичному комплексі, встановлення правових та організаційних засад функціонування паливно-енергетичного комплексу (ПЕК) в особливий період.
Проектом Закону пропонується внести зміни до законів України «Про електроенергетику», «Про функціонування паливно-енергетичного комплексу в особливий період», «Про нафту і газ», «Про засади функціонування ринку природного газу», «Про теплопостачання», «Про трубопровідний транспорт», «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу».
Проектом Закону передбачається доповнити згадані закони України положеннями стосовно функціонування електроенергетичного та нафтогазового комплексів в особливий період. Зокрема, визначається перелік законодавчих актів, якими мають керуватися суб’єкти електроенергетики та нафтогазової галузі у особливий період. Зазначається, що функціонування паливно-енергетичного комплексу в особливий період забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у паливно-енергетичному комплексі.
Окреслено загальний зміст порядку здійснення господарської діяльності підприємств, установ, організацій паливно-енергетичного комплексу в особливий період, який буде визначено Кабінетом Міністрів України.
Проведені наступні комітетські слухання:
1. Комітетом 15 травня 2013 року були проведені слухання на тему: «Видобуток сланцевого газу в Україні: перспективи та виклики».
Захід був зумовлений нагальною потребою обговорити питання та визначити основні пріоритети при видобутку сланцевого газу в нашій державі.
У комітетських слуханнях взяли участь народні депутати, представники органів державної влади, обласних державних адміністрацій, академічних і галузевих інститутів, громадських організацій, ТОВ «Шелл», ТОВ «Шеврон Україна», Посольства США та Великої Британії та інші, всього - 65 осіб.
Заслухано 20 доповідей, від фахівців практиків – до громадськості.
На думку учасників слухань, Україна має всі шанси на забезпечення енергетичної незалежності, в тому числі, і за рахунок видобутку сланцевого газу за умови застосування сучасних безпечних технологій, безумовного дотримання технологічних й екологічних вимог, захисту інтересів місцевих громад на території яких буде виконуватися такий видобуток.
За результатами заходу, підготовлено проект Рекомендацій, в яких враховані висловлені учасниками слухань пропозиції, в тому числі, щодо:
- внесення відповідних змін до законодавчої бази України;
- проведення ретельних геологічних досліджень, з метою уточнення умов і наслідків видобутку сланцевого газу;
- проведення оцінки екологічного стану площ та моніторингу стану довкілля;
- співпраці з органами місцевого самоврядування та громадськістю, з метою роз’яснення етапів та особливостей реалізації проектів видобутку нетрадиційних вуглеводнів;
- підготовки програми наукового супроводу проектів з розвідки і видобутку нетрадиційних вуглеводнів та проведення наукових досліджень з екологічних проблем та інші.
Рекомендації слухань були одноголосно затверджені на засіданні Комітету, яке відбулося 5 червня 2013 року.
2. Слухання на тему: «Нафтопереробна галузь України:стан, проблеми, перспективи модернізації». були проведені Комітетом 7 жовтня 2013 року
На слухання запрошені народні депутати України, представники заінтересованих міністерств та відомств, облдержадміністрацій, обласних та міських рад, посольств, профільних наукових установ, засобів масової інформації, власники та керівники нафтопереробних підприємств, експерти.
Під час слухань учасники обговорили стан, в якому знаходиться нафтопереробна промисловість України, розглянули проблемні питання та намітили шляхи їх вирішення, визначили пріоритети в розвитку галузі.
На думку учасників Комітетських слухань, Україна має всі шанси на відродження вітчизняної нафтопереробної промисловості, що підвищить показник промислового виробництва в державі та прискорить її енергетичну незалежність.
З метою реалізації першочергових заходів щодо відновлення роботи вітчизняних нафтопереробних підприємств, учасники Комітетських слухань рекомендують ініціювати розроблення Загальнодержавної національної програми забезпечення держави нафтою і нафтопродуктами та Стратегії розвитку нафтопереробної галузі.
За результатами Комітетських слухань були підготовлені і затверджені відповідні рекомендації.
3. 15 жовтня 2013 року проведені Комітетські слухання на тему: «Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI».
Під час Комітетських слухань було обговорено стан гармонізації нормативно-правової бази України зі стандартами ЄС в енергетичній сфері, імплементацію Другого та Третього енергетичних пакетів, розглянуті проблемні питання євроінтеграції та шляхи їх вирішення.
Учасники слухань зазначили, що відповідно до Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства імплементація Другого енергетичного пакету мала відбутися до 1 січня 2012 року. Зобов’язання за директивами, що віднесені до Другого енергетичного пакету, виконані частково. Досі немає чіткої позиції щодо імплементації Третього енергетичного пакету, за яким країни Енергетичного Співтовариства взяли зобов’язання впровадити більшість його положень до 1 січня 2015 року.
До основних викликів, які перешкоджають виконанню зобов’язань перед Енергетичним Співтовариством слід віднести:
- високу енергоємність та низьку ефективність використання енергетичних ресурсів;
- субсидії на енергоспоживання;
- недосконалу нормативно-правову базу ринкових перетворень, що сприяє монополізації ринку, а не конкуренції;
- не сприятливий інвестиційний клімат;
- недосконалу інституційну спроможність;
- недотримання міністерствами та відомствами чітких термінів графіку виконання зобов'язань України вимог Енергетичного Співтовариства;
- неналежне інформування Урядом України громадськості про хід виконання зобов’язань перед Енергетичним Співтовариством.
З метою забезпечення виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства учасники Комітетських слухань розробили відповідні рекомендації, які були затверджені на засіданні Комітету.
4. 8 листопада 2013 року проведені Комітетські слухання на тему: «Про стан законодавчого забезпечення функціонування ядерної галузі України».
У Комітетських слуханнях взяли участь народні депутати України, представники Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Державної інспекції ядерного регулювання України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, Міністерства фінансів України, Державного агентства України з управління зоною відчуження, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, ДП НАЕК “Енергоатом”, представники наукових установ НАНУ, громадськості, місцевого самоврядування міст-супутників АЕС Енергодар і Нетішин, засобів масової інформації.
Під час слухань учасники розглянули три основні питання. Перше – це фінансове забезпечення ядерної галузі. Друге – це проблемні питання у ядерній галузі, в тому числі виконання міжнародних зобов'язань України та положень національного законодавства з підвищення рівня безпеки АЕС. Третє – це вдосконалення правового, законодавчого регулювання відносин в частині фінансування програм з підвищення рівня безпеки АЕС, а також заходів для продовження термінів експлуатації діючих енергоблоків АЕС.
У виступах учасників Комітетських слухань було, зокрема, наголошено на необхідності:
- забезпечення фінансовими ресурсами в частині виконання заходів на забезпечення безпеки кожної ядерної установки впродовж всього її життєвого циклу, відповідно до вимог Конвенції про ядерну безпеку;
- врегулювання питання щодо передбачення в структурі тарифу на електроенергію у повному обсязі витрат на забезпечення виконання програм з підвищення безпеки атомних електростанцій та продовження строків їх експлуатації;
- врегулювання питань щодо створення, наповнення та використання коштів фінансового резерву для зняття з експлуатації енергоблоків АЕС та його захисту від знецінення через інфляцію, у відповідності до міжнародних зобов’язань України (кредитні угоди);
- забезпечення на паритетній основі утримання та розвитку об’єктів інфраструктури міст-супутників АЕС.
Рекомендації Комітетських слухань були опрацьовані та направлені членам Комітету.
5. 24 вересня 2014 року проведені Комітетські слухання на тему: «Стан виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства, ратифікованого Законом України від 15 грудня 2010 року № 2787-VI».
Під час Комітетських слухань було обговорено стан гармонізації нормативно-правової бази України відповідно до Другого та Третього енергетичних пакетів, розглянуті проблемні питання виконання зобов’язань України, як члена Енергетичного Співтовариства та шляхи їх вирішення, а також проаналізовані зрушення у цьому питанні за час з попередніх слухань.
З метою забезпечення виконання зобов’язань України, взятих за Протоколом про приєднання України до Енергетичного Співтовариства учасники Комітетських слухань розробили відповідні рекомендації, які були затверджені на засіданні Комітету.
Рішенням Комітету від 20.03.2013 р. (Протокол №3) при Комітеті акредитовані наступні громадські організації та консалтингові компанії:
- Київський міжнародний енергетичний клуб «Q-клуб»;
- Асоціація «Укртеплоелектроцентраль»;
- ТОВ «Імепауер Менеджмент»;
- ТОВ «Укренергоконсалтинг»;
- Експертна рада з питань розвитку газової промисловості та ринку природного газу;
- ТОВ «Нафтогазбудінформатика»;
- ВО «Фонд енергоефективних інвестицій»;
- «Фонд ефективне управління»;
- Державне підприємство «Державний науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки»;
- «Фонд енергетичних стратегій»;
- «Infovide-matrix s.a.»;
- ПП ТрансЕнергоКонсалтинг;
- ВГО «Енергетична асоціація України»;
- Український ядерний форум;
- Центр «НОМОС»;
- Науково-технічна спілка енергетиків та електротехніків України;
- Приватне підприємство «Навчально-консультаційний центр»;
- ВГО «Dixi Group».
Вони беруть безпосередню участь в обговоренні законопроектів і підготовці експертних висновків Комітету.
При сприянні Комітету проведено біля 40 семінарів, конференцій, «круглих столів», засідань робочих груп.
Комітетом проведено експертизу 36 законопроектів, підготовлених іншими комітетами до розгляду Верховною Радою України. Висловлені членами Комітету зауваження та пропозиції були направлені головним комітетам і використані ними для покращення змісту й правового наповнення законів, що приймалися Верховною Радою України.
Народні депутати України – члени Комітету беруть активну участь у діяльності колегіальних органів державних установ енергетичного спрямування, є членами колегії Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (за згодою) із правом дорадчого голосу, що значно сприяє розв`язанню проблем, що виникають у паливно-енергетичному комплексі України.
Члени Комітету беруть активну участь у роботі громадських організацій, що також сприяє підвищенню ефективності законотворчої діяльності.
Рішенням Комітету (протокол № 16 від 15 січня 2014р.) з метою координації роботи із подальшого удосконалення законодавчого та нормативно-правового регулювання правовідносин з впровадження нової моделі ринку електричної енергії України, в т.ч. шляхом підготовки необхідних законодавчих пропозицій, з представників Комітету, міністерств і відомств та представників енергетичної галузі створено постійно діючу робочу групу з розробки проектів законодавчих актів та/або пропозицій до них та пропозицій до нормативно-правових актів у сфері енергетики щодо впровадження та функціонування реформованої моделі ринку електричної енергії України (з метою імплементації положень Закону України № 663-VII від 24.10.2013р. «Про засади функціонування ринку електричної енергії України»).
Висновки та пропозиції:
1. Законотворча, експертно-аналітична та організаційна робота Комітету у 2013-2014 роках сприяла вдосконаленню законодавчого регулювання відносин у паливно-енергетичному комплексі, що дозволило зберегти стабільну роботу підприємств та установ ПЕК. Рішення, прийняті Комітетом, сприяли збалансованому вдосконаленню законодавства у всіх галузях паливно-енергетичного комплексу.
2. Комітету необхідно посилити законотворчу та експертно-аналітичну роботу з гармонізації законодавчого поля, усунення протиріч та розбіжностей між законодавчими актами однакової юридичної сили, подальшого наближення енергетичного законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Потребує подальшого удосконалення взаємодія з державними органами, відомствами та міжнародними організаціями.
3. Посилити ефективність контрольної функції Комітету, проаналізувати практику застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, виконанні Державного бюджету України з питань, віднесених до предмету відання Комітету.
4. Постійно вивчати громадську думку щодо ефективності законодавчого регулювання відносини у паливно-енергетичному комплексі, розглядати звернення громадян, громадських об'єднань, відомств, установ, підприємств різних форм власності стосовно удосконалення законодавства в енергетичній сфері.