Результати круглого столу щодо спрощення приєднань споживачів до електричних мереж

03 грудня 2021, 17:18

За ініціативи Голови Комітету Андрія Геруса та керівника робочої групи щодо спрощення приєднань до електричних мереж А. Костюха, Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг провів круглий стіл на тему: «Приєднання споживачів електричної енергії до мереж. Стан дотримання ОСРами законодавства щодо приєднання до мереж».

Метою проведення круглого столу було обговорення практики приєднання електроустановок замовників до електричних мереж. Також в межах здійснення контрольної функції Комітет провів аналіз практики застосування операторами систем розподілу електричної енергії окремих положень Закону України щодо спрощення приєднання до електричних мереж (реєстраційний номер законопроекту 5009).

В першій половині круглого столу член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Дмитро Коваленко проінформував учасників про основні зміни до Кодексу систем розподілу.

Серед ключових змін, які стосуються спрощення приєднання до електричних мереж:

- Запровадження публічних договорів про приєднання. Встановлюється фіксований строк та плата, щоб унеможливити нав’язування додаткових умов при укладанні договору про приєднання, зокрема збільшення строку надання послуги, зміну умов договору, зміну порядку сплати вартості послуги з приєднання.

- Зменшується кількість документів, що додаються до заяви про приєднання. До заяви додаються номери в електронних реєстрах та графічні матеріали із вказанням точки приєднання. Відтак копії особистих документів та копії документів на власність замінено одним додатком до заяви.

- Прийняття (акцептування) умов договору про приєднання до електричних мереж замовники зможуть здійснювати шляхом оплати послуги.

- Посилюються вимоги щодо інформування споживачів стосовно планових та позапланових перерв в електропостачанні.

Також важливе вдосконалення вводиться стосовно електрифікації комплексної забудови. Електрифікація території, що підлягає комплексній забудові з індивідуальною забудовою житла (крім багатоквартирних житлових будівель), має бути здійснена ОСР за рахунок складової тарифу на розподіл електричної енергії шляхом включення до інвестиційної програми ОСР в установленому порядку не пізніше 2 років після узгодження проектно-кошторисної документації.

В свою чергу, керівник робочої групи щодо спрощення приєднань до електричних мереж Анатолій Костюх наголосив на необхідності підвищення обізнаності замовників з приєднань до електричних мереж.

За його словами, ОСР на своєму веб-сайті має розміщувати та постійно оновлювати інформацію щодо надання послуг з приєднання до електричних мереж. Також ОСР має забезпечити ведення електронного реєстру чинних технічних умов на приєднання та покращувати інформування споживачів стосовно планових та позапланових перерв в електропостачанні.

З детальним аналізом роботи операторів систем розподілу виступив Голова Комітету. Андрій Герус представив рейтинг п’яти найбільш успішних і найменш ефективних ОСР (на основі звітності ОСР за I-II кв. 2020 року та I-II кв. 2021 року).

За кількістю стандартних приєднань за I-II кв. 2021 р. лідирує ПрАт ДТЕК Київські регіональні електромережі – 4 639, серед нестандартних приєднань лідирує АТ ДТЕК Дніпровські електромережі – 773. Значно відстає за показниками ПрАТ ПЕЕМ ЦЕК – 104 (стандартне приєднання) та АТ Вінницяобленерго – 4 (нестандартне приєднання).

Голова Комітету звернув увагу на негативний показник АТ Вінницяобленерго – 2 нестандартних приєднання за I-II кв. 2020 року та 4 за I-II кв. 2021 року та закликав Регулятора прореагувати.

За величиною замовленої до приєднання потужності за той самий період найбільший результат показали ПрАТ ДТЕК Київські регіональні електромережі – 69 МВт (стандартне приєднання), та ПрАТ ДТЕК «Одеські електромережі» 54 МВт (нестандартне приєднання). Найгірший результат за цим критерієм має АТ Укрзалізниця – 1,5 МВт (стандартне приєднання), та ТОВ ЛЕО – 1,3 МВт (нестандартне приєднання).

За середньою кількістю днів на виконання послуги з приєднання за I-II кв. 2021 р. найкращий результат має ПрАТ Закарпаттяобленерго – 27 днів (стандартне приєднання) та АТ Житомиробленерго – 47 днів (нестандартне приєднання). Найгірший результат показали ТОВ ЛЕО – 470 днів (стандартне приєднання) та ПрАТ ДТЕК Київські електромережі - 708 (нестандартне приєднання).

Андрій Герус позитивно відзначив роботу ПрАТ Закарпаттяобленерго, які в 2021 році увійшли до п’ятірки найкращих ОСР за величиною замовленої до стандартного приєднання потужності (47 МВт), а також очолили п’ятірку найкращих ОСР за середньою кількістю днів на виконання послуги з приєднання. Тобто за рік компанія стала приєднувати ще більше споживачів за ще більш короткий термін.

Також гарні показники у рейтингу показали компанії ДТЕК Мережі. За словами керівниці регуляторного департаменту ДТЕК Мережі Ірини Протопопової, високі показники ОСР ДТЕК Мережі мають завдяки запровадженому RAB-регулюванню, змінам до Кодексу систем розподілу та Закону щодо спрощення приєднання до електричних мереж (законопроект 5009), який у серпні було підписано Президентом.

«Усі законодавчі і нормативні зміни, які б сприяли спрощенню приєднання до електричних мереж, відбулися. Це результат гарної роботи Нацкомісії та Комітету», - сказала у своєму виступі Ірина Протопопова.

Андрій Герус висловив сподівання, що показники інших ОСР будуть покращуватися: «Якщо ми будемо бачити, що ситуація з приєднаннями у ОСР, які на сьогодні є аутсайдерами рейтингу, не змінюється - будемо ініціювати зміни до законодавства щодо відповідальності за невиконання вимог. Якщо у регуляторному середовищі та у стимулюючому тарифоутворенні у нас є зміни, тоді це має корелювати з легкістю і швидкістю приєднання споживачів», - сказав Андрій Герус.

Після завершення обговорення аналізу приєднання споживачів до електричних мереж Голова Комітету звернувся до ОСР з питанням про віялові відключення, а саме чи надходила команда про введення в дію графіків аварійних відключень від диспетчера НЕК «Укренерго» через дефіцит електроенергії в торгових зонах «ОЕС України» та «острів Бурштинської ТЕС».

Представники ОСР у своїх відповідях заперечили надходження таких команд. 

«Команд від диспетчера НЕК «Укренерго» ми не отримували. У нас ніяких віялових відключень не має, це йде або якась стихія, або планова робота про яку ми повідомляємо заздалегідь на нашому сайті, аби споживачі були обізнані. Ми можемо відключати клієнтів, але тільки для забезпечення оперативного усунення аварій і аварійних ситуацій на лінії електропередачі», - зазначив Андрій Юшко, керівник департаменту з розвитку мереж та технічних приєднань ПрАТ ДТЕК Київські регіональні електромережі.

За результатами розгляду питань, представлених на круглому столі, було прийнято рішення про продовження обговорення реформи процесу приєднання електроустановок замовників до електричних мереж в рамках робочої групи під головуванням народного депутата – члена Комітету Анатолія Костюха.

Презентація: Рейтинг ОСРів 2020 vs 2021