ЗВІТ про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг за період шостої сесії Верховної Ради України IX скликання (вересень 2021 року - січень 2022 року)

15 лютого 2022, 11:13

ЗАТВЕРДЖЕНО

На засіданні Комітету

Протокол №56 від 08.02.2022 року

 

ЗВІТ

про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України

з питань енергетики та житлово-комунальних послуг за період шостої сесії Верховної Ради України IX скликання

(вересень 2021 року - січень 2022 року)

 

 

І. Дата створення комітету, склад та його структура.

 

Комітет був утворений 29 серпня 2019 року (Постанова Верховної Ради України №19-IX від 29 серпня 2019 року). За звітний період склад Комітету не змінювався.

Склад та структура підкомітетів, які визначені на засіданні Комітету 03.09.2019 р. (Протокол №2)  та 10.09.2019 р. (Протокол №3),  також залишилися не змінними.

ІІ. Цілі, завдання та основні напрями законотворчої роботи. Основні здобутки по законодавчому врегулюванню питань, які знаходилися у віданні Комітету.

Комітет Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг  здійснює  законопроектну роботу,  готує,  попередньо  розглядає  питання,  віднесені до повноважень  Верховної  Ради  України,  та  виконує   контрольні  функції у наступних сферах відання (Постанова Верховної Ради України №19-IX від 29 серпня 2019 року):

- розвиток паливно-енергетичного комплексу, вугільної, газової, нафтової, нафтопереробної промисловості та електроенергетики;

- розвиток ядерної енергетики та ядерної безпеки;

- функціонування ринків енергії та енергоносіїв;

- транспортування енергії та енергоносіїв;

- енергозбереження та енергоефективність;

- нетрадиційні та відновлювані джерела енергії;

- поводження з побутовими відходами;

- комунальне господарство;

- житлово-комунальні послуги.

 

Основними напрямами роботи Комітету були створення та/або удосконалення законодавчої бази щодо:

- формування цілісної та дієвої системи управління та регулювання в паливно-енергетичному секторі;

- поступової лібералізації та розвитку конкурентних відносин на ринках енергоресурсів і ринках пов'язаних послуг;

- передумов для істотного зменшення енергоємності економіки за рахунок впровадження нових технологій, прогресивних стандартів, сучасних систем контролю, управління й обліку, транспортування та споживання енергетичних продуктів і розвитку ринкових механізмів стимулювання енергоефективності та енергозбереження;

- збільшення видобутку та виробництва власних енергоресурсів з урахуванням економіки видобування, а також збільшення обсягів енергії та енергопродуктів, видобутих із нетрадиційних і відновлюваних джерел енергії;

- диверсифікації зовнішніх джерел поставок енергетичних продуктів;

- досягнення збалансованості економічно обґрунтованої цінової політики стосовно енергетичних продуктів, яка спрямована на забезпечення покриття видатків на їх виробництво і доставку до кінцевого споживача, а також на створення відповідних умов для надійного функціонування та сталого розвитку підприємств ПЕК;

- забезпечення умов для залучення до ПЕК приватних інвестицій, нових технологій і сучасного досвіду роботи;

- надання житлово-комунальних послуг, запровадження конкурентних умов та механізмів для створення  ринку житлово-комунальних (в першу чергу тепло-, водопостачання);

- забезпечення беззбиткової діяльності підприємств – надавачів комунальних послуг шляхом впровадження дієвих механізмів погашення (відшкодування) їх дебіторської та кредиторської заборгованостей, впровадження нової стимулюючої моделі тарифоутворення на житлово-комунальні послуги з врахуванням впровадження інвестиційних проектів з енергозберігаючим ефектом;

- використання твердих побутових відходів як альтернативного джерела енергії.

Нормативно-правове забезпечення реалізації цілей розвитку ПЕК України здійснювалося з урахуванням зобов'язань, передбачених міжнародними договорами, а також вимогами європейського енергетичного законодавства.

Згідно із затвердженим планом роботи Комітету на шосту сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання, відповідно до положень частини першої статті 89 Конституції України, статті 1 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», Комітетом здійснювалася законопроектна робота, підготовка і попередній розгляд питань, віднесених до його повноважень.

 

Всього проведено засідань

8

Всього розглянуто питань

33

Подано висновків до ВРУ

15

Подано висновків до головного комітету

6

Направлено запитів до КМУ, міністерства та ЦОВВ

106

Розглянуто листів, звернень та запитів на інформацію

698

Проведено конференцій, семінарів, «круглих столів», засідань робочих груп

14

 

 Протягом звітного періоду проведено 8 засідань Комітету, з них 7 засідань було проведено у режимі відеоконференції. На засіданнях було розглянуто 33 питання порядку денного (за результатами розгляду прийнято 18 рішень), з них: 11 питань щодо розгляду 14 проектів законів України,  з підготовки та попереднього розгляду яких Комітет визначено головним, 6 питань щодо розгляду законопроектів, висновки щодо яких надані головному комітету. 

Комітет за результатами опрацювання надав висновків щодо 14 законопроектів:

Прийняти у:       -       Першому читанні за основу (10) - 5322, 5322-1, 6103,                        6133, 5464, 4507, 5436, 5436-1, 5436-2, 5436-д;

-                     Першому читанні за основу та в цілому (2)  - 6347, 5859;

-                     У другому  читанні та в цілому (1)3790;

-                     У повторному другому читанні та в цілому (1) – 2553.

Направлено 6 висновків та пропозицій до головного Комітету - 6052, 6052-1, 6052-2, 6052-3, 6052-4, 6000.

Прийнято наступні закони України:

Закон України «Про енергетичну ефективність» №1818-IX від 21.10.2021р.

Закон розроблено з метою встановлення правових, економічних та організаційних засад діяльності у сфері забезпечення енергетичної ефективності, забезпечення здійснення енергоефективних заходів, які проводитимуться під час виробництва, транспортування, передачі, розподілу, постачання та споживання енергії.

У Законі визначаються:

-       основні засади державної політики у сфері забезпечення енергетичної ефективності;

-       особливості формування та виконання національних планів дій з енергоефективності;

-       підходи до формування стратегії забезпечення енергетичної ефективності будівель;

-       засади забезпечення економії енергії в будівлях центральних органів виконавчої влади;

-       особливості врахування критеріїв енергоефективності під час здійснення публічних закупівель чи придбання та найму (оренди) будівель органами державної влади, органами місцевого самоврядування та юридичними особами, які забезпечують потреби держави або територіальної громади;

-       вимоги до екодизайну продуктів, пов’язаних із споживанням енергії;

-       засади енергетичного аудиту та енергетичного менеджменту;

-       особливості запровадження інтелектуальних систем обліку;

-       стимулювання енергоефективності в сфері передачі та розподілу електричної енергії, транспортування та розподілу природного газу;

-       стимулювання енергоефективності в сфері теплопостачання;

-       основні засади здійснення енергосервісу;

-       популяризація та стимулювання підвищення рівня енергоефективності серед споживачів;

-       відповідальність за порушення законодавства у сфері забезпечення енергетичної ефективності.

Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про альтернативні види палива" щодо розвитку виробництва біометану», №1820-IX  від 21.10.2021р.

Зміни в Законі передбачають визначення терміну «біометан», а також встановлення законодавчих основ для створення і функціонування реєстру біометану. Закон надає можливість верифікувати очищений біогаз (біометан), фізико-технічні характеристики якого відповідають вимогам нормативно-правових актів на природний газ, надавати гарантії походження на певний обсяг поданого в газотранспортну систему біометану та експортувати вироблений біометан через використання реєстру біометану.

Прийнятий у Законі механізм розвитку ринку біометану дозволить розширити можливості виробників біометану щодо реалізації та експорту біогазу (біометану), а також підвищити економічну привабливість біогазових проектів для потенційних інвесторів.

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження на ринку природного газу обліку та розрахунків за обсягом газу в одиницях енергії»,1850-IX від 02.11.2021р.

Законом передбачається надання права Кабінету Міністрів України приймати рішення про перехід на розрахунки та балансування на ринку природного газу під час транспортування, зберігання, розподілу, видобування, купівлі-продажу, постачання та споживання природного газу, у тому числі здійсненні митного контролю та митного оформлення під час переміщення природного газу через митний кордон України, в одиницях енергії.

Також забезпечено інформування споживача про його спожитий обсяг теплової енергії із розрахунку одиниці вимірювання кіловат-година [кВт•год], в якості додаткової інформації в платіжних документах за послуги постачання теплової енергії.

Законом встановлено, що договір між постачальником «останньої надії» та споживачем не може бути укладений за наявності простроченої заборгованості у такого споживача перед таким постачальником «останньої надії», крім випадків, якщо таким споживачем є побутовий споживач, споживач, що є бюджетною установою відповідно до Бюджетного кодексу України, закладом охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладом охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), споживач, що здійснює виробництво теплової енергії. Договір постачання природного газу об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків для забезпечення опалення та постачання гарячої води до квартир співвласників (крім нежитлових приміщень) укладається на весь обсяг споживання природного газу для таких потреб та не може встановлювати різні ціни в межах цього обсягу, а також до 31 березня 2022 року забороняється передбачати умови щодо попередньої оплати, надання банківської гарантії на обсяг грошових зобов’язань споживача та безакцептне списання коштів з банківського рахунку споживача.

Крім того, Законом передбачено, що до 31 березня 2022 року Регулятор на підставі розрахунку постачальника «останньої надії» має право затверджувати граничні ціни, за якими постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу у період з 1 жовтня 2021 року по 31 березня 2022 року побутовим споживачам, споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладами охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо), закладами охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), споживачам, що здійснюють виробництво теплової енергії.

Закон України «Про внесення змін до статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств" щодо продовження терміну дії мораторію на виконавчі провадження, заходи примусового виконання рішень та порушення справ про банкрутство державних вугледобувних підприємств», 1952-IX  від 14.12.2021р.

Ціллю і завданням Закону є недопущення ліквідації вугледобувних підприємств, що перебувають у державній власності, шляхом встановлення мораторію на їх банкрутство на період до 1 січня 2024 року. Закон продовжує на 2 роки термін дії мораторію на реалізацію виконавчих проваджень та заходів примусового виконання рішень щодо державних вугледобувних підприємств, накладення арештів та заборон відчуження майна у таких виконавчих провадженнях, мораторію на порушення справ про банкрутство державних вугледобувних підприємств – з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року. 

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях», №1974-IX від 16.12.2021р.

Цим Законом передбачено:

-  уточнення порядку розкриття інформації (порядок затвердження форм звітності, граничний термін подання звітності суб’єктами розкриття інформації), та обсяг інформації, що підлягає розкриттю;

-  впровадження звітування в тому числі і за суми платежів за викиди двоокису вуглецю;

-         уточнення відомостей щодо середньооблікової кількості працівників;

-     визначення гендерних квоти при формуванні персонального складу багатосторонньої групи з імплементації ІПВГ;

-    удосконалення термінології, що застосовується у Законі (визначення «видобувні галузі», «проектна діяльність», «суб’єкт господарювання, що здійснює діяльність у видобувних галузях», «угоди про користування надрами»);

- уточнення кола суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях та мають надавати відповідні звіти;

- удосконалення порядку формування Багатосторонньої групи з імплементації ІПВГ та переліку її повноважень, створення національного секретаріату ІПВГ, який організує роботу Багатосторонньої групи та допомагає у виконанні функцій, покладених на неї, координує роботу багатосторонньої групи з Міжнародним правлінням ІПВГ;

- уточнення порядку обрання незалежного адміністратора та його повноваження;

- визначення заходів, що мають прискорити підготовку електронної системи подання та аналізу звітності у видобувних галузях (онлайн-платформи для розкриття даних видобувних галузей) та перехід на електронне звітування;

- врегулювання питання відповідальності компаній, що здійснюють діяльність у видобувних галузях, за подання недостовірної інформації.

ІІІ. Виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією законів України.

1. З метою виконання контрольних функцій:

- створено постійно діючу робочу групу з питання забезпечення парламентського контролю за подоланням негативних явищ в енергетиці під головуванням н.д. Костюха А.В. (Протокол №54 від 30 листопада 2021 р.).

- обговорення питання проходження осінньо-зимового періоду 2021-2022 рр (Протокол №54 від 30 листопада 2021 р. та Протокол №53 від 17 листопада 2021 р.).

- про ситуацію із розрахунками на ринку електричної енергії (Протокол №50 від 22 вересня 2021 р.).

- створення спільної з СБУ робочої групи щодо оцінки стану захищеності об?єктів критичної енергетичної інфраструктури (Протокол №48 від 8 вересня 2021 р.).

2. Проведено круглі столи:

- 17 вересня 2021 в рамках круглого столу відбулося обговорення поправок та пропозицій, викладених у порівняльній таблиці до проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження на ринку природного газу обліку та розрахунків за обсягом газу в одиницях енергії, №2553.

- 27 вересня 2021 року в рамках круглого столу відбулося обговорення проекту Закону «Про Загальнодержавну цільову соціальну програму «Питна вода України» на 2022–2026 роки», №5723.

- 27 вересня 2021 року в рамках круглого столу відбувся другий етап обговорення поправок та пропозицій, викладених у порівняльній таблиці до проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження на ринку природного газу обліку та розрахунків за обсягом газу в одиницях енергії, №2553.

- 30 вересня 2021 року в рамках круглого столу відбулося обговорення поправок та пропозицій, викладених у порівняльній таблиці до проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про альтернативні види палива" щодо розвитку виробництва біометану, № 5464.

- 12 жовтня 2021 року на тему: «Можливості для широкомасштабного встановлення індивідуальних теплових пунктів в Україні»;

-  01 грудня 2021 року на тему: «Приєднання споживачів електричної енергії до мереж. Стан дотримання ОСРами законодавства щодо приєднання до мереж».

3. Здійснено в Комітеті 06 грудня 2021 року Порівняльний аналіз приєднання споживачів до електричних мереж (I-II кв. 2020 р. та I-II кв. 2021 р.).

4. Направлено 106 запитів до Кабінету Міністрів України та окремих міністерств.

5.  Членами Комітету  було підготовлено та надано 3 запитання під час «години запитань до Уряду».

  IV. Висновки.

За період шостої сесії Верховної Ради України дев?ятого скликання Комітет ефективно здійснював законопроектну, організаційну і контрольну функції, спрямовуючи свою діяльність на системне удосконалення законодавчої бази, що регулює сферу енергетики та житлово-комунальних послуг, оперативно реагуючи на його потреби відповідно до вимог і викликів сьогодення, з урахуванням правозастосовної практики законів України «Про ринок електричної енергії» та «Про ринок природного газу», «Про житлово-комунальні послуги», «Про альтернативні джерела енергії».

Голова Комітету                                                                А.ГЕРУС