27 червня 2024 року у Комітеті з питань енергетики та житлово-комунальних послуг відбулись слухання на тему: «Правозастосовча практика Закону України «Про ринок природного газу»: Чи досягнуті цілі Закону ?».
28 червня 2024, 14:59
27 червня 2024 року за підтримки Програми USAID «РАДА: наступне покоління» та Westminster Foundation for Democracy у Комітеті з питань енергетики та житлово-комунальних послуг під головуванням першого заступника Голови Комітету Кучеренка О.Ю. відбулись слухання на тему: «Правозастосовча практика Закону України «Про ринок природного газу»: Чи досягнуті цілі Закону ?».
Цей Закон визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав – сторін Енергетичного Співтовариства.
У заході взяли участь народні депутати України - члени Комітету, представники: ЦОВВ, національного регулятора НКРЕКП, Антимонопольного Комітету, Міністерства енергетики України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, USAID «РАДА: наступне покоління», Енергетичного Співтовариства, суб’єктів ринку природного газу, Українського центру економічних і політичних досліджень ім. О. Разумкова, Центру аналітичних досліджень DIXI Group та інші.
За сприяння і підтримки Вестмінстерської фундації за демократію, на слуханнях був презентований аналіз ефективності та реалізації Закону України «Про ринок природного газу» (далі - Закон), проведений Комітетом в рамках виконання контрольної функції.
Модератор слухань Олексій Кучеренко повідомив, що очолюваною ним робочою групою Комітету з моніторингу за виконанням Закону та державним регулюванням ринку природного газу проводяться різні заходи з дослідження проблемних питань. Водночас метою даного аналізу була ефективність застосування норм Закону, а також оцінка впливу цих норм на функціонування ринку природного газу, діяльність суб’єктів ринку і їх взаємодія з різними стейкхолдерами та якість надання послуг з постачання природного газу споживачам.
Голова Комітету Андрій Герус відзначив актуальність цих слухань, оскільки в енергетиці на сьогодні ринок природного газу - це не просто товарний ринок, а надважлива складова для всієї нашої енергетичної системи. Він повідомив, що Комітет працює над тим, щоб в енергетиці з'явилися нові об'єкти - мала розподілена генерація, яка може бути балансуючою. Сьогодні проводиться велика робота за цим напрямом, зокрема, встановлення нових газопоршневих і газотурбінних електростанцій, для яких газ має бути доступний на прозорих, ринкових умовах за конкурентними цінами. Також він додав, що в Комітеті розробляється законопроєкт щодо стимулювання біржової торгівлі природним газом, що безперечно сприятиме розвитку ринку.
Директор USAID «РАДА: наступне покоління» Мортен Енберг повідомив, що одним з основних напрямів співпраці з Комітетами Верховної Ради України є посилення державної функції. Стосовно даного дослідження ефективності застосування норм Закону проведено опитування значної кількості респондентів, що дало можливість оцінити вплив Закону на громадян України, бізнес та суб’єктів ринку природного газу та, за необхідності, розглянути питання внесення відповідних змін до Закону.
Головна експертка дослідження - Вікторія Дудченко зазначила, що в процесі оцінки було використано існуючі методи здійснення аналізу практики застосування законодавства (post-legislative scrutiny, PLS), з урахуванням практик Парламенту Великої Британії.
Комітет мав на меті дослідити питання:
- Якою мірою запроваджена свого часу реформа ринку природного газу досягла мети щодо забезпечення ефективного його функціонування, фінансової стабільності на ринку природного газу, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, та яким чином сприяла євроінтеграційним прагненням України?
- Наскільки ефективним виявилося впровадження та виконання заходів, передбачених Законом для досягнення енергетичної безпеки?
- Наскільки ефективним є на сьогодні державне регулювання діяльності суб’єктів ринку природного газу?
Звіт про дослідження розміщено за посиланням
За результатами досліджень зроблені висновки:
- запроваджена свого часу реформа ринку природного газу на сьогодні не в повній мірі досягла мети щодо забезпечення ефективного функціонування ринку природного газу, фінансової стабільності на ринку природного газу, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, та сприяла євроінтеграційним прагненням України;
- заходи, впроваджені для досягнення енергетичної безпеки, є достатньо ефективними. Разом з цим, зважаючи на постійне політичне маніпулювання росією своїми енергетичними ресурсами, Україні для посилення власної енергетичної безпеки вкрай важливо диверсифікувати енергоресурси та зменшити імпортозалежність. Саме тому Україна продовжує втілювати політику, спрямовану на диверсифікацію постачання енергоресурсів: ми продовжуємо купувати природний газ для власних потреб тільки в Європі та водночас впроваджуємо заходи для інтеграції національної енергомережі до європейських мереж операторів систем передачі електроенергії та газу. Крім того, головним акцентом для забезпечення енергетичної безпеки залишається збільшення власного видобутку природного газу та розширення власних сховищ газу;
- державне регулювання діяльності суб’єктів ринку природного газу на сьогодні є на достатньому рівні. Разом з цим, потребує посилення контроль та нагляд за діяльністю учасників ринку природного газу, посилення відповідальності учасників ринку за порушення вимог законодавства, яке регулює діяльність на ринку природного газу та забезпечення більш якісного захисту прав споживачів природного газу.
Член НКРЕКП Костянтин Ущаповський зазначив, що важливою умовою розвитку конкуренції на ринку природного газу є забезпечення прозорості та ефективності при зміні постачальника природного газу. Він нагадав, що до повномасштабної війни росії в Україні на час відкриття ринку природного газу, у 2020 році змінили постачальника 603 тисячі побутових споживачів, а у 2021 році такою можливістю скористалися вже 862 тисячі.
Заступник Міністра енергетики України Микола Колісник відзначив, що для міністерства вбачається важливим питання походження природного газу, що дозволить громадянам і бізнесу, які підтримують Україну, відмовитися від російського газу та прискорить перехід на чисту енергію в Європі. Також стратегічно важливим є розвиток нових маршрутів постачання природного газу, а ключовим питанням на сьогодні є ефективність споживання та якість надання послуг.
Представник Антимонопольного Комітету України Максим Сандига зазначив, що ринки природного газу мають стратегічне значення для України. Ринок природного газу для непобутових споживачів та ринок оптової торгівлі природним газом є конкурентними. Також ним було наголошено, що на ринку постачання природного газу побутовим споживачам та підприємствам комунальної теплоенергетики ТОВ “Нафтогаз Трейдинг” має ознаки монопольного, домінуючого становища у зв’язку з покладанням спеціальних обов’язків.
Олексій Оржель, представник Секретаріату Енергетичного Співтовариства, акцентував, що наразі відбуваються драматичні зміни на ринку природного газу, які полягають в порушенні конкурентних основ ринку і основною причиною цього є війна росії проти України. Секретаріатом Енергетичного Співтовариства Україні запропонована карта реформ ринку природного газу, яка фундаментально перевстановлює принципи ринку природного газу і відповідно до якої країна повинна дотримуватись конкурентної ціни на газовому ринку.
В дискусії взяли участь народний депутат України - член Комітету Вікторія Гриб, запрошені представники суб’єктів ринку природного газу, громадських та профільних організацій, а також експерти галузі.
Під час обговорення учасники слухань пропонували встановити індикатори ринку природного газу, які ґрунтуються на показниках рівня боргів, обсягів інвестицій, рівня конкуренції тощо.
Підсумовуючи, Олексій Кучеренко запропонував учасникам слухань до 10 липня 2024 року надати свої пропозиції до проекту напрацьованих рекомендацій, що будуть опрацьовані та найближчим часом представлені на засіданні Комітету для затвердження.